Blog

Lufthansa Innovation Hub: nieuw loyaliteitsprogramma beloont alle mobiliteit

De Innovation Hub van Lufthansa heeft een loyaliteits-app gelanceerd die gebruikers beloont voor alle mobiliteitsdiensten die ze afnemen. Ze sparen dus punten voor een ritje met de tram in de stad maar ook voor vlieg-, trein- en busreizen tussen verschillende steden. Lufthansa doet zelf overigens niet mee.

Nieuw loyaliteitsprogramma Accor

Accor heeft het loyaliteitsprogramma vernieuwd. ‘ALL of Accor’ biedt spaarders een platform waar ze punten kunnen sparen en uitgeven bij alle dertig hotelmerken van de groep. Hiertoe is een nieuwe website en app gelanceerd.

PostNL trekt stekker uit Bagageservice

PostNL stopt vanaf eind maart 2019 met de Bagageservice. “We zien perspectief en toekomst voor deze dienstverlening, maar kiezen nu voor andere prioriteiten. Klanten en andere direct betrokkenen worden zorgvuldig geïnformeerd,” aldus PostNL.

Steeds meer gemor over macht online platforms

Bijna 60 procent van de retail- en hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van online platforms, zoals Booking.com, Amazon en Alibaba. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers, dat in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow is uitgevoerd.

Meld je nu aan: Travel Tomorrow Customer Experience MeetUp

Consumenten zijn veel minder rationeel dan zij zelf bereid zijn toe te geven. Wist je dat je klant tot misschien wel 90 procent van zijn beslissingen neemt vanuit het onbewuste, op de automatische piloot? Tijdens de Travel Tomorrow Customer Experience MeetUp ontdekt je hoe je je klant kan beïnvloeden.

Attractieparken met aanbod op maat verleiden de ongrijpbare millennial

Een ticket kopen voor een attractiepark of dierentuin is vaak veel goedkoper via een drogisterij of supermarkt dan aan de deur van het park zelf. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Zeker wanneer je bedenkt dat de verkoop via derden met hoge kortingen gepaard gaat. Inmiddels verloopt zo’n 30 procent van de verkoop van tickets in de Nederlandse dagrecreatie via onder meer Albert Heijn en Kruidvat. Dit belang neemt bovendien toe.

Flixbus wil Eurolines overnemen

Bus- en treinexploitant Flixbus wil Eurolines overnemen en onderhandelt daarover met diens eigenaar Transdev.

Citymarketingcampagne Eindhoven genomineerd voor prijs

De campagne Another City Trip van Eindhoven365 is een van de genomineerden voor een Influencer Marketing Award in de categorie travel en most creative. Op 26 maart a.s. vindt de prijsuitreiking in Londen plaats.

TUI vervangt reisgids door augmented reality

Reisorganisatie TUI test op Mallorca augmented reality. Met gebruik van een bril kunnen reizigers op individuele basis steden en interessante plaatsen verkennen tijdens hun verblijf. Zonder de aanwezigheid van een gids.

Snel vooruitdenken: TUI versnelt website door een nieuwe manier van werken

Nu consumenten niet alleen zoeken maar ook steeds meer kopen op hun smartphone, worden bedrijven die concurreren op prijs zich steeds bewuster van het belang van een website die snel laadt. Performanceprojecten vereisen echter structurele ondersteuning en vaak een andere houding ten opzichte van ontwikkeling. TUI Scandinavië wist dat een totaal nieuwe aanpak nodig was om deze groeimogelijkheden optimaal te benutten.

Onderzoek: benchmarks en reacties toeristische bedrijven op Instagram 

Slechts 44 procent van de reisbedrijven reageert op een concrete vraag op Instagram. Verder blijkt dat de inhoud van reactie vaak niet voldoet aan de eisen. Medium Instagram blijkt lastig commercieel en communicatief in te zetten voor de onderzochte toeristische bedrijven. In dit onderzoek een aantal benchmarks.

Engelse consumenten kunnen eerlijker een hotel boeken

Expedia, Booking.com, Agoda, Hotels.com, ebookers en trivago gaan de manier waarop ze hotels verkopen ingrijpend veranderen. De Britse Competition and Markets Authority (CMA) heeft dit bewerkstelligd.

Zo werken digital bedrijven in Nederland – deel 1: srprs.me

Srprs.me is als gek idee begonnen. “Wil jij voor mij een weekendje weg boeken?” vroeg de voormalig compagnon van Raymond Klompsma bij zijn vorige bedrijf. Zijn compagnon vertelde erbij dat hij geen informatie over bestemming en hotel wilde weten, want dat leek hem leuker. Raymond, ondernemer pur sang, zag hier gelijk een kans: verrassingsreizen.

Infographic: Booking.com blijft dominant in Nederland

De dominantie van Booking .com op de Nederlandse markt is ongewijzigd gebleven. Het gros van de Nederlandse hotelomzet wordt gerealiseerd door de boekingssite. Expedia staat op nummer twee, blijkt uit een overzicht van kanaalmanager SiteMinder.

BCD Travel: 27,1 miljard omzet

BCD Travel heeft in 2018 een omzet van 27,1 miljard dollar gerealiseerd, een stijging van 6 procent. Over winstcijfers doet de wereldwijde zakenreisagent geen mededelingen. Wel laat BCD Travel weten dat de groei mede komt doordat meer dan 40 procent van de EBITDA in technologie en infrastructuur is geïnvesteerd.

Amadeus: bestemmingsservices zijn nog onontgonnen gebied

De markt voor activiteiten op reis zal in 2020 wereldwijd 183 miljard dollar waard zijn, heeft Phocuswright becijferd. Toch is er nog veel te winnen – de aanbieders van tours, excursies, entertainment en andere belevingen zijn talrijk en vaak online niet goed te vinden, waardoor het voor de consument lastig is om de activiteiten tijdens het verblijf te plannen.

Meer regels voor vakantieverhuur via verhuurplatforms

Gemeenten krijgen de wettelijke bevoegdheid om voor vakantieverhuur via verhuurplatforms zoals Airbnb een registratieplicht in te stellen. Dit kan indien noodzakelijk worden uitgebreid met een meldplicht en een vergunningplicht. Dat heeft het kabinet vandaag bekend gemaakt.

Booking.com start app store voor hospitality-oplossingen

Booking.com is een softwaremarktplaats gestart waar ontwikkelaars hun producten kunnen aanbieden aan accommodaties die gebruikmaken van het Booking.com-platform. De zogeheten BookingSuite App Store verbindt dus aanbieders van hospitality-software met miljoenen accommodaties wereldwijd.

Airbnb: hoe zet je video in om de planfase te versnellen?

Of het nu een weekendje weg is of een internationale reis: mensen kijken uit naar hun volgende vakantie. Voordat ze vertrekken, doorlopen ze meestal drie fases: dromen, plannen en boeken. De middelste fase, het plannen van de reis, kan weken of zelfs maanden duren terwijl reizigers onderzoek doen naar de beste keuzes, steeds enthousiaster worden over hun reis en proberen te zorgen dat ze nergens spijt van krijgen. Kunnen reismarketeers wellicht video gebruiken om mensen aan te sporen al iets eerder te boeken?

Vliegtuigpassagiers blij met selfservice technologie

Vliegtuigpassagiers maken steeds vaker gebruik van de selfservice paspoortcontrole op luchthavens. Volgens luchtvaart-IT-bedrijf SITA werd in 2018 van 44 procent van de passagiers geautomatiseerd de identiteit gecontroleerd, vergeleken met 21 procent in 2017. 

KLM iFly: persoonlijk en relevant communiceren met lezers

Om ook in contact te blijven met klanten tussen hun vliegreizen door, heeft KLM iFly opgericht, een online platform dat reizigers op relevante momenten in hun journey inspiratie biedt. Tien miljoen mensen wereldwijd (zowel klanten als niet-klanten) ontvangen een seintje wanneer er nieuwe content te vinden is op de website. Met subjectline testing en personalisatie wil KLM een zo groot mogelijk lezerspubliek aan zich binden.

FlyGRN: wel reizen, zo min mogelijk impact

De klimaatverandering en de impact die reizen daarop heeft, waren de aanleiding voor Jelle Bekirovic om van start te gaan met FlyGRN. Deze start-up gebruikt een deel van zijn commissie om de CO2-uitstoot van geboekte vluchten te compenseren. De consument betaalt hier dus niets extra’s voor. “Ik wil dat heel Nederland bewuster gaat reizen.”

Schiphol test boarden met gezichtsherkenning

Schiphol is samen met Cathay Pacific een proef gestart met boarden met behulp van gezichtsherkenning. Reizigers hoeven bij de gate geen paspoort of instapkaart meer te laten zien. Het scannen van hun gezicht is voldoende om door te mogen naar het vliegtuig.

GoEuro verandert naam in Omio

De zoek- en boekmachine voor bus- en treinreizen in Europa GoEuro verandert zijn naam in Omio omdat het zijn activiteiten prominenter buiten Europa wil uitslaan.

AirHelp zet artificial intelligence in om claims af te handelen

AirHelp, een bedrijf dat vertragings- en annuleringsclaims indient namens vliegtuigpassagiers, heeft twee nieuwe bots gelanceerd. AgA en Docky helpen met klantenservice en bepalen geautomatiseerd of claims in aanmerking komen voor compensatie.

Stena Line lanceert chatbot voor vragen en boeken

Ferrymaatschappij Stena Line heeft een chatbot ontwikkeld die 24/7 vragen van passagiers beantwoord en boekingen ondersteunt. De bot heeft Stina als naam gekregen en is te vinden bij de ‘Need help’-sectie van de Britse website van Stena Line en in de app.

Parkos gaat voor werelddekking

De Groningse start-up Parkos is een marktplaats voor parkeren op luchthavens. Het doel: werelddekking. Met een team van 21 medewerkers (and counting) worden inmiddels acht landen bediend, vertelt medeoprichter Arne Bos.  

Battle pocketvertalers: Travis Touch vs. Pocketalk

Op vakantie in Italië is het prima om een beetje met Google Translate op je smartphone te stuntelen. Tijdens een zakelijk overleg met een Chinese fabrikant wil je iets betrouwbaarders gebruiken. Biedt een pocket-vertaler soelaas? Twee op Android gebaseerde click-and-talk-kastjes doen hun best onze gesprekken te ontcijferen.

Traveldeal: beleving en personalisatie maken het verschil

Reisdealsite Traveldeal heeft net een paar ton funding opgehaald en investeert dat in de website, branding en retentie. CMO Mike de Block en de kersverse CEO Zoe Stones vertellen hoe Traveldeal zich wil onderscheiden van de concurrentie op de drukke reismarkt.