Blog

KLM reageert sneller op social media

KLM reageerde in 2017 aanzienlijk sneller op social media-berichten van klanten dan in 2016. Dit blijkt uit onderzoek van Conversocial. Doordat andere airlines hun repsonstijd ook hebben verbeterd staat KLM nu op de vijfde plek van de ranglijst, een positie lager dan bij de vorige benchmark.

Forse boete voor Belvilla voor onjuiste prijsvermelding

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt het Nederlandse bedrijf @Leisure BR een boete van maar liefst 350.000 euro op voor het misleidend vermelden van prijzen op zijn website belvilla.nl. De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Ook zijn consumenten misleid over de onvermijdbare kosten.

2 glimpse: uitwisselingsprogramma voor volwassenen

Het concept van 2 glimpse is simpel: locals ontmoeten op vakantie, Maar wat de start-up volgens oprichter Amber van den Putte onderscheidt van andere initiatieven is dat de hosts bij 2 glimpse geen winstoogmerk hebben. “Alles is te koop en we kunnen overal naartoe reizen. Het volgende level is ervaren.” 

TripAdvisor van start met betaalde zoekresultaten

TripAdvisor plaatst sinds kort betaalde zoekresultaten bovenaan de lijst. Deze zijn te herkennen aan de tag ‘sponsored’. De recensiesite belooft hoteliers die van de zogeheten Sponsored Placements gebruikmaken kwalitatief goed verkeer naar hun website en een laag risico.

Hoe relevant zijn hotelloyaliteitsprogramma’s nog?

“Er is niets goedkoops aan loyaliteit,” is de poëtische bewering van Ryan Bingham, de hoofdpersoon in het boek Up in the Air van Walter Kirn, tijdens een uiteenzetting van de voordeeltjes en gevaren van de loyaliteitsprogramma’s van Hilton en Maplewood.  

Toyota concurreert met Uber én Airbnb

Toyota heeft een zelfrijdend voertuig gepresenteerd tijdens de CES-beurs in Las Vegas die weleens de volgende disruptor van de hotellerie kan worden. De zogeheten e-Palette kan namelijk worden ingezet als rijdende hotelkamer.

NBTC NIPO: meer reisboekingen via smartphone

Meer Nederlanders gingen in 2017 vaker op vakantie én gaven meer uit aan hun reis. Er werd vooral geboekt via internet en de smartphone liet een stijging zien als boekingskanaal. Dit blijkt uit cijfers van NBTC NIPO die op de Vakantiebeurs in Utrecht werden gepresenteerd.

Dé VakantieDiscounter: ‘Professionele e-mailmarketing doe je er niet even bij’

Dé VakantieDiscounter heeft de afgelopen jaren een flinke omzetgroei doorgemaakt. Dit jaar wordt er een plus van 65 procent genoteerd. Jochem Veenstra is verantwoordelijk voor de e-mailmarketing bij het Nederlands online reisbedrijf, dat onderdeel is van Otravo. “Een-op-een personalisatie is op zich al mogelijk maar de vraag is of je dat moet willen.”

Vakdag Vakantiebeurs: trends, trends, trends

Wie wil weten waar het in 2018 naartoe gaat met de reisbranche, zit goed op de eerste vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht op dinsdag 9 januari a.s. Verschillende experts laten hun licht schijnen over de ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol gaan spelen in travel.

Trends in travel: wat brengt 2018 citizenM, Hotelchamp en NH Hotel Group?

Chatbots, Artificial Intelligence, de hotelkamer van de toekomst – de hotelbranche houdt zich volgend jaar bezig met het inzetten van technologie voor een zo persoonlijk mogelijke dienstverlening. De gast wil gemak en toegevoegde waarde. Hoe vullen citizenM, Hotelchamp en NH Hotel Group dat gegeven volgend jaar in?

Trends in travel: Travelport, Sambasso en Amadeus over 2018

De manier waarop vliegtickets en reizen worden verkocht verandert in 2018, zowel vanuit de aanbodzijde als vanuit de consument. Hoe gaan Travelport, Sambasso en Amadeus daarop inspelen in het nieuwe jaar? En wat staat er nog meer op hun agenda?

Koen Droste (Polarsteps): ‘Voor, tijdens en na je reis: alles op één platform’

De travel tracking app Polarsteps begon in 2015 als een hobbyproject. Inmiddels is al 1,4 miljoen aan investeringsgeld opgehaald en telt de app 250.000 accounts met maandelijks 100.000 actieve gebruikers. Voor alle duidelijkheid: dat was een jaar daarvoor nog maar 20.000 per maand. “Tot op heden hebben we nog geen cent aan marketing uitgegeven. Gebruikers werven gebruikers en zeker internationaal groeit het steeds harder”, aldus oprichter Koen Droste tegen Top Names. Met Polarsteps kun je automatisch een reis vastleggen en delen met wie je maar wilt. Bovendien biedt de app de mogelijkheid om de reis achteraf in boekvorm te bestellen.

ACM keurt overname Emesa door Talpa goed

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geen bezwaar tegen de overname van e-commercebedrijf Emesa door Talpa Network van John de Mol.

Joost Romeijn en Judith Eyck starten nieuwe online reisagent

Joost Romeijn (oprichter van Sundio Group) en Judith Eyck (ex-marketing en e-commerce manager van Sunweb) hebben een nieuwe online reisagent opgericht, Vakanties.nl. Op deze site kunnen klanten zelf een vakantie samenstellen door middel van de dynamic packagingtechnologie van de virtuele touroperator TravelAssist.  

10 tips voor het opzetten van een nieuwe business unit

Touroperator Bohemian Birds groeide op in de markt voor studentenreizen (lustrumreizen en studiereizen). Onlangs zette het bedrijf een business unit voor incentive reizen op. Op basis van deze ervaringen deelt oprichter Jasper Mutsaerts tien tips met betrekking tot online strategie voor het opzetten van een nieuwe business unit.

Fraude in de reisbranche kost 1,5 miljard dollar [infographic]

De luchtvaart staat in de top-drie van sectoren die veel te maken hebben met fraude. Online reisagenten en luchtvaartmaatschappijen hebben het meest te maken met oneerlijke praktijken, zegt het Poolse fraudepreventiebedrijf Nethone. In 2020 gaat het naar schatting om 1,5 miljard dollar.

Hoe Mo’Media content omzet in conversie

Uitgeverij Mo’Media ging twintig jaar geleden van start en verwierf bekendheid met de 100%-stedengidsen, die nu onder de naam time to momo worden uitgegeven. Het businessmodel was volledig gericht op print. Oprichter René Bego vertelde tijdens de eerste vakdag op de Vakantiebeurs over hoe Mo’Media de shift naar een crossmediaal platform heeft gemaakt en nu zelfs reizen verkoopt.

Reisbedrijven zijn het best benaderbaar via Facebook

Ruim 103 bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality zetten Facebook op de een of andere manier in. Wat zijn de resultaten als je hen ‘actief’ een vraag op Facebook stelt in een test? Dat werd onderzocht door 38 studenten van de minor eTravel van de NHTV.

Wat Schiphol heeft geleerd van ‘security op afspraak’

Schiphol is altijd op zoek naar digitale oplossingen die voor meer comfort zorgen bij passagiers. Gedurende twee weken is daarom getest hoe reizigers staan tegenover security op afspraak. Op een aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen konden passagiers die tussen 28 november en 11 december vertrokken online een tijd reserveren om door de veiligheidscontrole te gaan. De resultaten zijn veelbelovend. 

Nieuwe functies Google Travel gericht op de consument

Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd in haar reisdiensten. Zo geeft Flights advies over de gevonden ticketprijzen en is het mogelijk om de ontwikkeling van hoteltarieven te volgen. Het is opnieuw een duidelijk signaal dat Google zich met travel direct op de consument wil richten.

Airbnb: Nieuwe maatregelen gaan Amsterdam geld kosten

De maximale termijn voor vakantieverhuur in Amsterdam wordt alsnog gehalveerd. Vanaf 2019 is het in die stad niet meer mogelijk om langer dan dertig dagen per jaar te verhuren via Airbnb of andere marktplaatsen. Nu geldt nog een dubbele termijn.

Transavia: de bijna persoonlijke commercial

Transavia test een retargetingcampagne via digitale radio op het netwerk van OMX, de digitale tak van OMS. Op basis van tien populaire bestemmingen heeft Transavia met OMS Studio tien commercials geproduceerd. Deze doelgroep bestaat uit bezoekers van Transavia.com die naar een vlucht hebben gezocht en na hun bezoek naar digitale radio luisteren. Consumenten die digitale radio luisteren, horen dan tijdens de reclamemomenten spots op basis van hun zoekgedrag op Transavia.com. Wanneer één van de OMX-zenders een reclameblok start, wordt de spot uitgeleverd.

Vakbezoekers Vakantiebeurs roepen ResiRest uit tot beste reisidee

ResiRest heeft het beste reisidee van Nederland. Tijdens de ‘pitch & grow’ sessie op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht presenteerden vijf start-ups hun businessmodel. Een vakkundige jury (Steven van der Heijen van Corendon, Louis Frankenhuis van De Reisfabriek en Jolanda Degen van Otravo) ondervroeg hen, waarna het publiek de beslissende stem uitbracht.

Taxidienst Didi koopt meerderheid Braziliaans 99

De ‘Chinese Uber’ Didi heeft een meerderheidsbelang verworven in zijn Braziliaanse tegenhanger 99. Het bedrijf is bezig met internationalisering via participaties en zou zijn eerste eigen buitenlandse Didi dit jaar in Mexico willen opstarten.

NS International vertaalt agile werken naar de business

Drie jaar geleden besloot NS International de digitale kanalen drastisch onderhanden te laten nemen door de IT-teams. De bijbehorende agile werkwijze beviel zo goed, dat die ook voor sales en marketing is ingevoerd. In plaats van een lijnorganisatie werken we nu met growth teams.

Amadeus Ventures investeert in indoor navigatie

Amadeus Ventures heeft een onbekend bedrag geïnvesteerd in Situm, een start-up die ‘indoor GPS’ heeft ontwikkeld waarmee reizigers op luchthavens, treinstations of conferentiecentra gemakkelijk de weg kunnen vinden.

Trends in travel: KLM en Transavia over 2018

Welke drie trends of ontwikkelingen bepalen de agenda van de Nederlandse reisbranche in 2018? KLM is onder andere benieuwd wat er gaat gebeuren rond voice en Transavia werkt aan het API-aanbod zodat er beter geboekt kan worden via online reisagenten en metazoekmachines.  

Miljoeneninvestering voor hotelboeker Splitty

De Israëlische hotelboeker Splitty krijgt een kapitaalinjectie van 2,4 miljoen dollar. Het geld wordt gebruikt om de toch al geraffineerde technologie verder door te ontwikkelen.

Travelport: dit zijn de acht mobiele trends die 2018 gaan domineren

De smartphone heeft de manier waarop reisorganisaties zakendoen met reizigers totaal veranderd. Die transformatie is nog gaande en 2018 wordt daarin een belangrijk jaar, stelt Travelport. Welke trends staan op het punt de reisbranche te veranderen?

Neckermann Reizen lanceert inspiratieplatform

Volgens Neckermann Reizen zijn influencers een belangrijke bron van informatie voor consumenten die op zoek zijn naar een vakantiebestemming. De touroperator heeft daarom het inspiratieplatform  Neckermann.nl/jegaat gelanceerd.

Jury bekend voor travel start-up-wedstrijd Pitch & Grow

Innovatieve ondernemers in travel kunnen zich nog tot 1 januari a.s. aanmelden voor de Travel Tomorrow Meetup. Vijf start-ups krijgen op 9 januari tijdens de Vakantiebeurs de kans zich te presenteren aan een deskundige jury. 

Airbnb: VR en AR verbinden reizigers en nemen stress weg

Volgens Airbnb zullen technologieën als virtual en augmented reality frictie wegnemen uit de customer journey van reizigers. Het verhuurplatform erkent dat VR en AR nog in de kinderschoenen staan maar is al wel aan het experimenteren met het gebruik voor de reis en tijdens het verblijf.

Airbnb staakt verwerking burgerservicenummer

Airbnb heeft het verwerken van burgerservicenummers (BSN) gestaakt op aandringen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook zijn de nummers geschrapt uit alle digitale kopieën van identiteitsbewijzen en heeft het bedrijf alle burgerservicenummers van eerder verzamelde identiteitsbewijzen ook vernietigd.