Blog

Hoe gebruik je je travel data voor personalisatie?

Hoe kun je data benutten om potentiële klanten naar je toe te trekken, in plaats van wachten totdat ze op je website op de aanvraagknop klikken? En wanneer ze eenmaal bij je zijn, hoe meet je dan het effect van je inspanningen?

KLM stopt met klantenservice op LinkedIn

Na drieënhalf jaar is KLM gestopt met het beantwoorden van vragen van klanten op LinkedIn. Dit heeft de luchtvaartmaatschappij bekendgemaakt in een blog. De strategie ‘zijn waar de klant is’ betekent dat de focus op andere social media-platforms komt te liggen, aldus KLM.

Skyscanner laat user-generated content zien

Skyscanner gaat meer inzetten op user-generated content. Hiertoe heeft de metazoekmachine zelf de startup Twizoo overgenomen en heeft moederbedrijf Ctrip Trip.com gekocht.

Google: reisbranche moet aan de slag met machine-learning

Reizigers worden steeds impulsiever en willen snel informatie ontvangen. Volgens Google betekent dit dat reisbedrijven in elke fase van de customer journey de klant moeten ondersteunen met relevante content. Machine-learning gaat dit mogelijk maken.

Transavia blaast YouTube-kanaal nieuw leven in

Transavia wil met het YouTube-kanaal generatie Z bereiken. Daarvoor is nieuwe content geproduceerd die een lichtvoetig kijkje achter de schermen bij de luchtvaartmaatschappij geeft. Vandaag gaat de eerste video live op het kanaal, dat op dit moment iets meer dan 2500 volgers heeft.

KLM chat via Facebook Messenger in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika

Facebook Messengergebruikers op KLM.com in Japan, Zuid-Korea en Zuid-Afrika kunnen voortaan via Messenger customer chat vragen stellen aan een KLM-medewerker. De klant wordt op deze manier geholpen bij onder meer het boeken van tickets, het aanpassen van boekingen en bij vragen over bagage.

Trivago toont nu ook vakantiewoningen van HomeAway

Trivago is bezig met een test waarbij de vakantiewoningen van HomeAway worden getoond in de zoekresultaten. De technische integratie moet gebruikers meer keuze en een meer gepersonaliseerde zoekervaring opleveren.

75 miljoen dollar groeigeld voor GetYourGuide

Het toeristische activiteitenportaal GetYourGuide heeft 75 miljoen dollar venture capital opgehaald in een Series D-ronde. Johannes Reck wil het geld gebruiken om nog persoonlijker tripjes aan te bieden aan zijn gebruikers en meer landen te bedienen.

eDreams Odigeo overweegt fusie of verkoop

Het Europese online reisbureau eDreams Odigeo bezint zich op zijn toekomst. De leiding begint aan een strategische oriëntatie waarbij een fusie over verkoop van de onderneming uiteindelijk niet is uitgesloten.

TripAdvisor integreert aanbod van Takeaway.com

Consumenten die het restaurantaanbod van TripAdvisor doorbladeren, het oude IENS, zien vanaf vandaag een knop ‘Bestel online’ en kunnen zo direct bij Thuisbezorgd.nl een order plaatsen.

Booking.com: ‘2018 wordt het jaar van de technologie in travel’

In 2018 zullen kunstmatige intelligentie en digitale technologie de manier veranderen waarop consumenten hun vakantie onderzoeken, reserveren en beleven. Dit stelt Booking.com op basis van onderzoek onder meer dan 18.000 internationale reizigers, van wie meer dan vijfhonderd uit Nederland.

Cognizant in Fortune Future 50

Cognizant is de enige digitale dienstverlener in de nieuwe Fortune Future 50, een lijst met bedrijven die waarschijnlijk een groei-explosie gaan meemaken.

Affiliate marketing in 2020 betekent vooral automatiseren

Hoe ziet de toekomst van affiliate marketing eruit? Deze vraag staat centraal in een interessante whitepaper van Awin, het affiliate netwerk waar onder andere Travelbird, Belvilla en Expedia gebruik van maken. Het antwoord: automatisering.

Gamification in travel: vier voorbeelden van hoe het wel moet

Heeft gamification toegevoegde waarde voor de reisindustrie? Volgens Expedia wel, maar dan moeten er wel lessen worden geleerd uit het verleden. “Voor elke Monopoly zijn er duizend mislukte spellen die de doos niet uitkomen omdat ze slecht ontworpen zijn.”

Hackers aan de slag voor de ANWB, Schiphol en NS

Het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag is afgelopen weekend overgenomen door hackers. Tijdens de Dutch Mobility Hackathon stelden de ANWB, Schiphol en NS data beschikbaar waarmee 65 deelnemers aan de slag gingen om (in 24 uur) nieuwe ideeën en toepassingen voor reizigers te bedenken.

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.

Op Reis Met Bo: persoonlijk reisadvies via WhatsApp

Via WhatsApp een citytrip boeken met persoonlijk advies van een Nederlander die op de bestemming woont, dat is wat de net gelanceerde start-up Op Reis Met Bo doet. Medeoprichter Mike Hutten denkt dat contentcuratie en persoonlijk advies het antwoord is op het grote online reisaanbod waar vakantiegangers wegwijs uit moeten zien te worden.

Roundtable 7 december ‘De kracht van massaal persoonlijk bereik’

Voor succesvolle marketingstrategie en -executie is klantidentificatie key. Fabrikanten in de FMCG is dit een grote uitdaging. SCOUPY heeft met ruim 1,9 miljoen unieke accounts, 1,2 miljoen app installaties, bijna 5 miljoen verzamelde kassabonnen en 175 miljoen verzamelede merkvoorkeuren, een unieke positie in deze branche. SCOUPY CEO Valentijn Bras deelt zijn visie op data in FMCG. Hij neemt je… View Article

Amsterdam en Booking.com gaan illegale vakantieverhuur tegen

De gemeente Amsterdam en Booking.com hebben afspraken gemaakt over vakantieverhuur van woningen. Deze gaan op 1 januari in en gelden voor een jaar. Op termijn zou er een registratiesysteem moeten komen voor vakantieverhuurders, vinden de twee partijen.

‘LetsStay wil alternatief voor Booking.com worden’

Het nieuwe Nederlandse hotelboekingsplatform LetsStay.net is gisteren officieel gelanceerd tijdens de Web Summit in Lissabon. Het onderscheidend vermogen zit hem erin dat LetsStay geen commissies rekent aan hoteliers, zegt oprichter Maikel Doezé. 

Ryanair voert digitale vernieuwingen door

Ryanair heeft tijdens de Web Summit in Lissabon een aantal nieuwe digitale initiatieven gepresenteerd. Zo krijgen bezoekers die zijn ingelogd op de website een gepersonaliseerde ervaring.

Nieuw platform Airtrade omzeilt GDS-heffingen

Airtrade heeft een platform ontwikkeld dat meerdere bronnen raadpleegt om het beste beschikbare vliegtarief te kunnen aanbieden. Het platform is compatible met de New Distribution Capability van IATA, een XML-standaard voor de distributie van vliegtickets. Hierdoor worden toeslagen op GDS-boekingen, zoals de 11 euro per enkele reis die KLM gaat heffen, omzeild.

Heffing KLM maakt ticket op vergelijkingssite 11 euro duurder

Reizigers met KLM en Air France die hun ticket bij een prijsvergelijker boeken, zijn per april 2018 elf euro duurder uit voor een enkeltje. British Airways en Lufthansa doen dat al en proberen meer verkeer naar hun eigen verkoopkanalen te sturen.

Google stopt met API voor het zoeken van vliegtickets

Google stopt volgend jaar april met de QPX Express API, die het mogelijk maakt om prijzen en beschikbaarheid van vliegtickets te vergelijken. Nieuwe gebruikers worden niet meer geaccepteerd, bestaande krijgen korting op de tarieven.

IATA: ‘De toekomst van vliegen is digitaal’

Vliegtuigpassagiers willen dat luchtvaartmaatschappijen en luchthavens meer technologie inzetten om hun reis zo prettig mogelijk te laten verlopen. Bovenaan de lijst staat automatisering van de processen op het vliegveld.

Sabre: ‘Zoektocht naar vliegticket duurt 3,5 uur’

Reizigers hebben gemiddeld 3,5 uur nodig voor het vinden van de perfecte vlucht. Dit blijkt uit onderzoek van reisdistributiesysteem Sabre, die stelt dat de complexiteit van tarieven en voorwaarden in de luchtvaart hieraan ten grondslag ligt. De oplossing: meer personalisatie.  

NS met app richting verbeterde feedbackloop

NS werkt aan een verbeterde feedbackloop. Zo zou een onderweg via de app ingestuurde ervaring direct bij de juiste persoon terecht moeten komen. De conducteur of een medewerker op het station bijvoorbeeld. Dat vertelt Product Owner Fokko van der Schans op Emerce eDay.

TUI Destination Services: innovatie betekent niet te ver vooruitkijken

Hoe doorbreek je het ‘zo hebben we het altijd gedaan’ denken en word je een innovatief reisbedrijf? Chris Carmichael is Innovation Lab Manager bij TUI Destination Services, de organisatie die de luchthaventransfers, lokale vertegenwoordiging en excursies regelt voor TUI-gasten. Tijdens eTravel Europe 2017 gaf hij een interessant kijkje in zijn keuken.

Roundtable ‘Van ruwe data naar een gepersonaliseerde customer journey’

AANMELDEN NIET MEER MOGELIJK Elk bedrijf heeft tegenwoordig grote hoeveelheden data in huis, maar vaak worden die data nog niet optimaal benut. Hoe maak je van ruwe data een gepersonaliseerde customer journey? Door alle data uit verschillende bronnen bij elkaar te brengen, kun je op zoek naar correlaties en deze gebruiken om de customer journey… View Article

Influencer marketing: tips voor reisorganisaties

De reisbranche mag op een warme belangstelling van influencers rekenen – er zijn genoeg mogelijkheden voor het creëren van mooie content. Maar wat is de zakelijke waarde van werken met influencers? En hoe haal je het maximale uit je budget?

Miljoeneninvestering voor Eindhovens Withlocals

Start-up Withlocals, een marktplaats voor gepersonaliseerde trips en tochtjes, heeft 3,5 miljoen euro opgehaald in een ronde geleid door Inkef Capital. “We willen ons klaarmaken voor volgende groeifase”, aldus directeur Matthijs Keij.