Blog

Vrijenhoek naar Sabre Midden-Oosten

Raymond Vrijenhoek is met ingang van 2 januari 2018 verantwoordelijk voor de activiteiten van Sabre in het Midden-Oosten. Vrijenhoek was hiervoor CEO van de Nederlandse online reisagent Otravo.

Waarom bestaat er nog geen mondiaal B2C-reismerk?

De online reismarkt wordt gekenmerkt door een gapend gat: een mondiaal B2C-merk ontbreekt. Zeker, machtige merken als Expedia en Priceline domineren het nieuws maar zij zijn niet écht mondiaal. Om ‘global’ te zijn moet een merk het merendeel van de consumenten wereldwijd kunnen bereiken. En de genoemde grote spelers missen een belangrijk puzzelstuk: China.

Travix stelt Taco Morelisse aan als COO

Travix wil internationaal groeien en heeft daarom Taco Morelisse benoemd tot Chief Operating Officer (COO). Dit is een nieuwe functie binnen Travix, het moederbedrijf van onder andere CheapTickets, BudgetAir en Vliegwinkel.

Montgenèvre in de Franse Alpen wordt ‘smart’ skigebied

Het Franse skigebied Montgenèvre is volledig uitgerust met gratis wifi zodat toeristen en bewoners overal gebruik kunnen maken van een mobiele app die actuele informatie geeft over onder andere de staat van pistes en weersverwachtingen. De data die zo worden verzameld worden gebruikt voor verdere ontwikkeling van het gebied.

Tranzer: reizen, plannen en betalen zonder OV-chipkaart

De nieuwe app Tranzer maakt het mogelijk om te reizen met trein, tram en bus via elke smartphone zonder dat er een OV-chipkaart aan te pas komt. De app is bedoeld voor mensen die incidenteel gebruikmaken van het openbaar vervoer.

Vakantiepiraten.nl test nieuwe look

Bij de website van het jaar-verkiezing is Vakantiepiraten.nl voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot beste website in de categorie Vakantie & Toerisme. Toch is de dealsite een nieuwe look aan het AB-testen. “We zijn volledig mobile-first geworden.” 

Airtrade breidt uit naar België

Technologiebedrijf Airtrade Holland BV breidt uit naar België en gaat daar dus haar producten ten aanzien van fulfilment en boeken in de markt zetten.

Groot datalek bij Obike

De persoonlijke gegevens van gebruikers van fietsendienst Obike hebben weken en vermoedelijk maandenlang op straat gelegen. Met een kunstgreep konden hackers ook van Nederlandse gebruikers persoonlijke data van internet plukken.

Booking.com gaat meer investeren in China

Booking.com wil graag een graantje meepikken van de snel groeiende binnenlandse toeristische markt in China. Dit heeft CEO Gillian Tans laten weten aan de South China Morning Post.

AirHelp zet volgende stap in kunstmatige intelligentie

Air Help, het claimbedrijf voor vliegtuigpassagiers, zet kunstmatige intelligentie in om real-time te beslissen of een claim sterk genoeg is om in te dienen. De juridische bot Lara bepaalt of vertragingen en annuleringen conform de Europese regelgeving in aanmerking komen voor een vergoeding.

PvdA wil verbod op Airbnb in Amsterdam

De PvdA wil een verbod op vakantieverhuur in Amsterdam. Dat staat in het verkiezingsprogramma voor volgend jaar. Volgens de partij profiteert een kleine groep huizenbezitters hiervan, maar draait de meerderheid op voor de kosten. Bed-and-breakfast en woningruil blijven wel mogelijk.

Nieuwe website TravConnect: join the club

TravConnect, het businessnetwerk van Emerce speciaal voor digitale en innovatieve spelers in travel, heeft een nieuwe look. Evenementen, nieuws, opleidingen – alles is terug te vinden op de vernieuwde site.

Schiphol benoemt nieuwe Chief Digital Officer

Met ingang van 1 februari a.s. wordt Henk Jan Gerzee (44) de nieuwe Chief Digital Officer (CDO) van Royal Schiphol Group. Hij gaat zich bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op, die de functie de afgelopen zes maanden op interim basis bekleedde.

Hoe gebruik je je travel data voor personalisatie?

Hoe kun je data benutten om potentiële klanten naar je toe te trekken, in plaats van wachten totdat ze op je website op de aanvraagknop klikken? En wanneer ze eenmaal bij je zijn, hoe meet je dan het effect van je inspanningen?

KLM aan de slag met voice via Google Home

KLM heeft een slimme assistent gelanceerd die via Google Home passagiers helpt met het inpakken van hun koffer. Reden is dat KLM wil weten of klanten zitten te wachten op spraakgestuurde diensten die niet direct met een airline worden geassocieerd, vertelt Karlijn Vogel, director Social van KLM.

Schiphols digitale transformatie: vergeet de medewerkers niet

Een digitale transformatie realiseren kan niet zonder dat je kijkt naar je eigen mensen en wat zij nodig hebben om de gewenste verandering vorm te geven. Trainingen en opleidingen zijn daarbij heel belangrijk, maar een brede basis leg je met ‘softe’ activiteiten die medewerkers enthousiast maken voor de mogelijkheden van digital.

Mobiele app Hilton onthoudt klantvoorkeuren

Hotelketen Hilton rolt na de jaarwisseling zijn vernieuwde mobiele app uit. Gebruikers openen er niet enkel hun kamer mee, maar besturen ook licht, temperatuur en televisie. Persoonlijke voorkeuren neemt de app mee van het ene naar het andere hotel.

Hoe krijg je ethiek in je chatbot?

Inmiddels zijn er tienduizenden chatbots te vinden. In veel markten is de techniek al omarmd, en niet zonder reden. Chatbots bieden 24/7 klantenservice en antwoorden supersnel op vragen. Met name Millennials, van nature zeer ongeduldig als het om brand engagement gaat, hebben zeer hoge verwachtingen. Ruim 22% verwacht binnen 10 minuten een reactie wanneer zij via social media contact opnemen met een bedrijf. Zeker 52% van deze gebruikers laat het online winkelmandje achter wanneer er niet snel een antwoord gevonden kan worden.

Google: Canada en Zweden in de lift als wintersportbestemming

Nederlanders zijn nog steeds redelijk traditioneel ingesteld als het gaat om de populairste wintersportbestemmingen – het meest wordt er gezocht op Oostenrijk en Frankrijk, meldt Google. Maar ‘aparte’ landen als Canada en Zweden laten wel meer zoekopdrachten zien. 

Wat zeggen de investeringen en patenten over de plannen van Airbnb?

Airbnb heeft zijn zinnen gezet op een beursgang en evolueert daarom van een huizendeelplatform naar een reisbedrijf, waarbij het concurreert met gevestigde namen als Expedia en Priceline. CB Insights dook tijdens een webinar in de achtergrond en ambities van Airbnb.

Booking.com zet acceleratorprogramma voort in 2018

Booking.com gaat in 2018 door met het Booking Booster Programma, een accelerator voor start-ups. Verder kondigt de boekingssite twee nieuwe initiatieven aan die ontwikkelingen in duurzaam toerisme moeten stimuleren. Hiervoor stelt Booking 4 miljoen euro beschikbaar.

Expedia helemaal over op AWS

Alle internationale labels van het reisconcern Expedia gaan over op Amazon Web Services als basisinfrastructuur voor IT.

Botensite Tubbber richt zich op Amerika

Tubbber is eind vorige week uitgeroepen tot één van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2017 en gaat zich met steun van onder meer ING, KLM, MKB Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken op de Amerikaanse markt richten.

De realiteit van NDC: wat is de commerciële impact op de reisbranche?

De stap van luchtvaartmaatschappijen naar direct connect en het omzeilen van de reisdistributiesystemen (GDS’en) heeft niet alleen grote technologische implicaties, maar ook een enorme impact op de business. Deel twee van de analyse van Michael Strauss, CEO van PASS Consulting Corporation.

Hoe bepaalt Expedia welke AB-testen worden gedaan?

Test & learn – dat is de filosofie van Expedia die de conversie moet maximaliseren. De online reisagent bepaalt onder andere in het Innovation Lab op het Europese hoofdkantoor in Londen wat er getest moet worden. Een kijkje in de keuken.

KLM’s care tag ontzorgt toerist

Om de passagier ook buiten het vliegveld te vergezellen heeft KLM een audio-tag ontwikkeld, die het verblijf van toeristen in Amsterdam makkelijker moet maken. Zo vertelt de ‘care tag’ op basis van gps waar je fietsen kunt huren en dat je niet mag barbecueën in het Vondelpark.

Schiphol introduceert veiligheidscontrole op afspraak

Schiphol is van start gegaan met een proef waarbij reizigers online een tijdstip kunnen reserveren om door de security te gaan. De zogenoemde Personal Security Pass-service is beschikbaar op een groot aantal vluchten naar Schengen-bestemmingen.

Talpa koopt Emesa (Vakantieveilingen.nl)

Talpa Networks van John de Mol koopt Emesa, bekend van Vakantieveilingen.nl. Het mediabedrijf wil merken gaan kopen, bouwen en exploiteren. Met het e-commercebedrijf krijgt De Mol een grote bak aan consumentendata en -intenties in handen.

Hyatt: marketing wordt digital-first

Hyatt verlegt de focus in Nederland van traditionele marcom naar digitale marketing. Hiervoor is Arzu Harvey Ozcan aangetrokken als kersverse digital marketingmanager. “Hyatt gaat naar een digital-first aanpak en dat is best een grote stap.”

ANVR, Vakantiebeurs en Emerce zoeken travel start-ups die willen groeien

Heb je een goed idee voor de reisbranche en ben je nog op zoek naar een investeerder of businesspartner? Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 9 januari a.s. krijgen vijf travel start-ups de kans om een jury van drie investeerders en een vakpubliek te overtuigen van hun concept.

Airbnb Experiences, één jaar later: Amsterdam groeit snel

Airbnb heeft een update gegeven van de stand van zaken van de activiteitentak, Airbnb Experiences. Een jaar geleden werden de eerste tours en activiteiten boekbaar op het vakantieverhuurplatform. Twaalf wereldsteden hadden de primeur, Amsterdam volgde afgelopen juli.

Met Apple kaartenapp de weg vinden op Schiphol

Schiphol is met ingang van vandaag opgenomen in de kaartenapp van Apple. Dit betekent dat passagiers met een iPhone of iPad met behulp van Siri of de app zelf de weg kunnen vinden op de luchthaven.

Hackers aan de slag voor de ANWB, Schiphol en NS

Het hoofdkantoor van de ANWB in Den Haag is afgelopen weekend overgenomen door hackers. Tijdens de Dutch Mobility Hackathon stelden de ANWB, Schiphol en NS data beschikbaar waarmee 65 deelnemers aan de slag gingen om (in 24 uur) nieuwe ideeën en toepassingen voor reizigers te bedenken.

Travelport: ‘Digitale reiziger wil graag advies’

Gemiddeld gebruiken reizigers zestien verschillende soorten apps voor een reis. Ze zijn verloren zonder hun smartphone en mijden hotels die geld rekenen voor wifi. Dit en meer blijkt uit het onderzoek dat Travelport deed naar de wensen en behoeften van de digitale reiziger.