Blog

Londen hernieuwt licentie Uber niet

De vervoersautoriteit van de stad Londen vernieuwt de ‘private hire operator licence’ van Uber niet. Een zware klap voor de Amerikaanse taxidienst.

Trollie: reizen delen en boeken

Waarom zou je bij het samenstellen van een rondreis het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden in plaats van te profiteren van de kennis van ervaringsdeskundigen? Dit is het uitgangspunt voor reisdeelplatform Trollie, vertelt medeoprichter Arne van Noorloos.

Expedia: drie tips voor betere customer journey

Er is een ‘stille revolutie’ gaande in de onderzoeks- en aankoopfase van de customer journey van reizigers. Dit stelt Expedia Affiliate Network in het rapport ‘Travel futures – how tech is changing the research and purchase experience’.

Nieuwe site voor reislustige buitensportliefhebbers

Er is een nieuwe website gelanceerd voor liefhebbers van buitensportactiviteiten, Mountainreporters.com. Oprichter Edwin Hagenouw ziet het een logische aanvulling op zijn wintersportwebsite SnowRepublic, die sinds 2008 bestaat.

Media Markt op de vingers getikt door ACM vanwege Grand Prix-reizen

Media Markt gaat duidelijker communiceren wie de Grand Prix-reizen organiseert. Ook worden de prijzen transparanter vermeld en geldt voortaan de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Dit gebeurt in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Waarom je online en offline kunt boeken bij Flixbus

Flixbus is op zoek naar nieuwe markten binnen Europa, vertelt VP International Business Max Zeumer tijdens eTravel 2017. En die hoeven niet per se ‘tech-savvy’ te zijn, want offline boeken is tegenwoordig ook mogelijk. 

4Suites haalt 440.000 dollar op

4Suites, een Nederlandse start-up die hotelkamers en ander vastgoed mobiel toegankelijk maakt, heeft 440.000 dollar (373.000 euro) opgehaald bij angel-investeerders. Het geld zal worden gebruikt voor uitbreiding naar nieuwe Europese markten.

Polarsteps haalt 9 ton op

Polarsteps heeft 900.000 euro aan seed funding heeft opgehaald van een groep Nederlandse internetondernemers. De start-up biedt een app aan voor het tracken van reizen. Het geld wordt gebruikt voor het aannemen van programmeurs en het verder ontwikkelen van de app.

Gemeente Amsterdam boos op Booking.com

De Amsterdamse gemeenteraad is boos op Booking.com vanwege een actie waarbij studenten worden opgeroepen hun huis te verhuren aan vakantiegangers. Dit meldt het Parool.

Inmarsat: ‘Passagier eist wifi aan boord’

Inflight internet is geen luxe meer maar een noodzaak. Dat stelt Inmarsat op basis van onderzoek in samenwerking met GfK onder 9.000 vliegtuigpassagiers wereldwijd.

Barqo lonkt naar buitenlandse consumenten

Botendeelplatform Barqo, eTravel Start-up 2017, is nu ook van start gegaan met het aanbieden van vaarvakanties.  Daar moet de Nederlandse consument zich het komende jaar via partnerships en marketingcampagnes in groten getale van bewust worden, vertelt mede-oprichter Floris van Hoogenhuyze.

Airbnb integreert Resy-aanbod in app en op site

Airbnb heeft een volgende stap gezet in de strategie om een one-stop-shop voor reizigers te worden. Restaurantapp Resy wordt geïntegreerd in de app van Airbnb, zodat gebruikers daar meteen een tafel in een restaurant kunnen reserveren.  

Save a Train: online reisagent helpt spoorwegen bij digitale transformatie

Als staatsbedrijven hebben de spoorwegen in Europa lang de digitale dans weten te ontspringen. Maar nu dringt ook in deze conservatieve sector het besef door dat de klant het voor het zeggen heeft. Start-up Save a Train speelt daarop in, vertelt René de Groot, directeur Europa. 

Booking test optimale sterrenclassificatie

Booking.com heeft geëxperimenteerd met de sterrenclassificatie van een hotel om te zien welke optie de voorkeur heeft van klanten. Dit meldt de website MoneySavingExpert.com. Daarbij werden verschillende prijzen gerekend voor dezelfde kamer en reisdata.

‘Nederlandse attracties richten zich op buitenlandse bezoekers’

Dit jaar zullen de bezoekersaantallen van attractieparken en dierentuinen met 3 procent stijgen. In 2018 wordt een toename verwacht van 2,5 procent. Om de groei te waarborgen zullen attracties met name Duitse en Belgische toeristen proberen te interesseren voor een bezoek. Dit stelt ABN AMRO.

Chatbots: een must of een potentiële valkuil?

Geen enkele CMO kan op een marketinggerelateerde conferentie nog zonder een aantal slides over de chatbot van zijn of haar eigen organisatie. Na de multi- of omnichannelstrategie en customer journeys is het nu de beurt aan chatbots. Logisch ook. Het is de toekomst, het is innovatief en het laat zien hoe progressief een organisatie is. Toch?

OpenTable komt naar Amsterdam

OpenTable gaat van start in Amsterdam. Het reserveringsplatform voor restaurants gaat daarmee de concurrentie aan met Iens (Couverts en SeatMe).

Travel audience benut Amadeus-data voor effectieve campagnes

Travel audience is een online advertentieplatform dat zich specifiek richt op de reisbranche. Volgens Tiago Relvão is het effectief inkopen van advertentieruimte een kwestie van grote hoeveelheden data combineren met machine-learning.

Samenwerking Alibaba en Marriott

Alibaba en Marriott hebben een joint-venture opgericht waarmee de hotelketen Chinese reizigers hoopt te bereiken. De twee partijen gaan gezamenlijk de Marriott-winkel op Fliggy, het vroegere Alitrip, managen. Daarnaast worden de loyaliteitsprogramma’s gelinkt.

‘Amsterdam is duurste Airbnb-stad’

Vier op de tien Nederlanders die hun woning verhuren via Airbnb doen dat meer dan 60 dagen per jaar, terwijl dat vaak niet is toegestaan. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van De Tijd, de Süddeutsche Zeitung, Le Monde en Trouw.

Ryanair introduceert voice search

Ryanair heeft een zogeheten skill ontwikkeld voor Amazon Alexa. Reizigers kunnen via de spraakassistent zoeken naar vluchten en hotels en hun vluchtstatus checken.

Phocuswright: digitalisering reisbranche staat op omslagpunt

Er zijn grote veranderingen op til voor airlines, hotels en andere spelers in de reisbranche. Nieuwe technologieën en veranderende doelgroepen maken dat de digitalisering van travel in een stroomversnelling raakt. Phocuswright kijkt in 2017 Phocus Forward: The Year Ahead in Digital Travel naar de trends en ontwikkelingen die op stapel staan.

ABN AMRO: ‘Strijd om campinggast gaat digitaal’

Campings en vakantieparken vechten online om de gunsten van de toerist. Dit vereist een digitale strategie ten aanzien van het gebruik van online kanalen en data-analyse, stelt ABN AMRO in een nieuw rapport over verblijfsrecreatie. Met name kleinere spelers hebben dit nog niet voor elkaar.

TUI Benelux realiseert groei met dynamische advertenties op Bing Ads

Met meer dan 4,3 miljoen klanten per jaar is TUI Benelux de marktleider in de reisbranche en het bedrijf wil die positie graag verder verstevigen. TUI maakt hierbij intensief gebruik van search marketing, maar merkt dat de kosten sterk stijgen. Binnen Bing Ads bleek een groot potentieel te liggen tegen een aantrekkelijke ROI.

Expedia neemt belang in Traveloka

Expedia investeert 350 miljoen dollar in een minderheidsbelang in Traveloka, een online reisagent die is gericht op Zuidoost-Azië. De twee gaan hun hotelaanbod combineren.