Blog

Kapitaalinjectie van bijna 100 miljoen euro voor Secret Escapes

Secret Escapes heeft een serie D-investeringsronde afgesloten met een bedrag van 94 miljoen euro. De grootste investeerder is Temasek, een staatsbedrijf dat is gevestigd in Singapore en onder andere een belang van 56 procent in Singapore Airlines heeft.

Mobiel internetten in het buitenland populair na opheffing roaming

Ruim een derde van alle Nederlanders heeft deze zomer zijn of haar mobiele gedrag aangepast naar aanleiding van het wegvallen van extra kosten van mobiel bellen en internetten in Europa. Uit onderzoek in het Telecompaper Consumer Insights Panel blijkt dat 35 procent van alle Nederlanders deze zomervakantie zijn of haar mobiele telefoon meer is gaan gebruiken, met name voor mobiel internetten.

Roundtable ‘Influencer marketing met Suze Renner’

AANMELDEN NIET MEER MOGELIJK Op eTravel Europe spreekt Founder & CEO luxury columnist Suze Renner over influencer marketing. Exclusief voor TravConnect leden organiseerden wij een roundtable om nog dieper op dit onderwerp in te gaan en vertelde Suze Renner je alle ins en outs van influencer marketing in travel. Wat de learnings en insights waren… View Article

eTravel Europe en B2B Digital: de foto’s

Dinsdag organiseerde Emerce twee Engelstalige congressen in het Postillion in Amsterdam in het kader van Amsterdam eWeek: eTravel Europe en B2B Digital Europe. Sprekers van TUI, Virgin Trains, Uber, AccorHotels, Maersk, Philips, Hotelchamp en Foodora spraken een select publiek toe. Vandaag gaan we verder met eRetail Europe. Foto’s van Peter Boer.

Amsterdammers nu verplicht Airbnb verhuur op te geven

Amsterdammers die hun woning verhuren aan toeristen, onder meer via Airbnb, moeten dit per 1 oktober 2017 vóóraf melden bij de gemeente. Men wil zo voorkomen dat de verhuur van woningen voor meer dan de toegestane 60 nachten toeneemt.

EasyJet test in-flight entertainment

EasyJet gaat voor het eerst in haar bestaan in-flight entertainment aanbieden. Hiervoor is de luchtvaartmaatschappij een samenwerking aangegaan met Rakuten en Immfly. De nieuwe dienst heet Air Time.

Schiphol kiest twee mediabureaus

Royal Schiphol Group heeft na een Europese aanbestedingsprocedure gekozen voor M2Media en iProspect als nieuwe mediabureaus.

Trivago investeert in kunstmatige intelligentie

Metazoekmachine Trivago heeft de start-up tripl gekocht, die is gespecialiseerd in machine-learning. Trivago wil met de technologie van tripl de zoekresultaten personaliseren.

Londen hernieuwt licentie Uber niet

De vervoersautoriteit van de stad Londen vernieuwt de ‘private hire operator licence’ van Uber niet. Een zware klap voor de Amerikaanse taxidienst.

Trollie: reizen delen en boeken

Waarom zou je bij het samenstellen van een rondreis het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden in plaats van te profiteren van de kennis van ervaringsdeskundigen? Dit is het uitgangspunt voor reisdeelplatform Trollie, vertelt medeoprichter Arne van Noorloos.

Expedia: drie tips voor betere customer journey

Er is een ‘stille revolutie’ gaande in de onderzoeks- en aankoopfase van de customer journey van reizigers. Dit stelt Expedia Affiliate Network in het rapport ‘Travel futures – how tech is changing the research and purchase experience’.

Nieuwe site voor reislustige buitensportliefhebbers

Er is een nieuwe website gelanceerd voor liefhebbers van buitensportactiviteiten, Mountainreporters.com. Oprichter Edwin Hagenouw ziet het een logische aanvulling op zijn wintersportwebsite SnowRepublic, die sinds 2008 bestaat.

Media Markt op de vingers getikt door ACM vanwege Grand Prix-reizen

Media Markt gaat duidelijker communiceren wie de Grand Prix-reizen organiseert. Ook worden de prijzen transparanter vermeld en geldt voortaan de wettelijk verplichte garantieregeling voor pakketreizen. Dit gebeurt in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Waarom je online en offline kunt boeken bij Flixbus

Flixbus is op zoek naar nieuwe markten binnen Europa, vertelt VP International Business Max Zeumer tijdens eTravel 2017. En die hoeven niet per se ‘tech-savvy’ te zijn, want offline boeken is tegenwoordig ook mogelijk. 

4Suites haalt 440.000 dollar op

4Suites, een Nederlandse start-up die hotelkamers en ander vastgoed mobiel toegankelijk maakt, heeft 440.000 dollar (373.000 euro) opgehaald bij angel-investeerders. Het geld zal worden gebruikt voor uitbreiding naar nieuwe Europese markten.

Polarsteps haalt 9 ton op

Polarsteps heeft 900.000 euro aan seed funding heeft opgehaald van een groep Nederlandse internetondernemers. De start-up biedt een app aan voor het tracken van reizen. Het geld wordt gebruikt voor het aannemen van programmeurs en het verder ontwikkelen van de app.

‘Airbnb start pilot met WeWork’

Airbnb is een samenwerking aangegaan met WeWork, het wereldwijde netwerk van vergaderruimtes. Hiermee hoopt Airbnb zakenreizigers aan te spreken, meldt Bloomberg.

Social Travel 30: Landal GreenParks prolongeert titel; TUI krijgt pluim

Het zomerseizoen is ten einde dus het is tijd voor de tweede editie van de Social Travel Top 30. Buzzcapture heeft onderzocht welke Nederlandse reismerken in de periode juli tot en met september het beste presteerden op het gebied van online berichtgeving. In de lijst zijn flink wat verschuivingen te zien.

eTravel Europe 2017: wees voorzichtig met technologie

Van kunstmatige intelligentie tot virtual reality, er zijn genoeg nieuwe technologieën die interessant zijn voor de reisbranche. Maar hoe gebruik je digitale tools zo dat gasten zich welkom voelen? Die vraag stond centraal tijdens eTravel Europe 2017 dat op 3 oktober in Amsterdam werd gehouden.

Relaunch Parkvakanties: snel terug op het oude niveau

De vergelijkingssite Parkvakanties bestaat al bijna tien jaar, maar de fut was er een beetje uit. Oprichter Laurens Taekema besloot in 2016 een relaunch te doen. “We zijn een jaar bezig geweest om Parkvakanties te herpositioneren en de website opnieuw neer te zetten.”

CEO Hotelchamp: ‘We kunnen naast Booking.com bestaan’

Meer directe boekingen voor hotels in plaats van torenhoge commissies betalen aan dominante reisplatformen. De Nederlandse start-up Hotelchamp ontwikkelde er technologie voor en schaalt momenteel op. “We geven hotels de controle terug over hun eigen klanten”, zegt CEO en medeoprichter Kristian Valk.

CheapTickets.nl verhoogt CTR met 27 procent dankzij AMP

CheapTickets.nl heeft Accelerated Mobile Pages (AMP) toegepast op de landingspagina’s, met een gemiddelde CTR-stijging van 27 procent als gevolg van de tot vier keer snellere laadtijd. De optimalisatie werd in-house uitgevoerd door Marketing en Development.

KLM: ‘Service op de grond en online moeten even goed zijn’

KLM heeft de achterstand op de grond vergeleken met online grotendeels ingehaald. Dit stelt president-directeur Pieter Elbers. “We hebben zoveel geïnvesteerd in social media, dat we daar in het eerste rijtje van de Eredivisie staan. Maar het personeel op de grond moet over dezelfde informatie beschikken. Daar hebben we hard aan gewerkt en investeren we fors in, onder andere door onze cockpit-, cabine- en grondmedewerkers te voorzien van 14.000 iPads.”

Airbnb integreert Resy-aanbod in app en op site

Airbnb heeft een volgende stap gezet in de strategie om een one-stop-shop voor reizigers te worden. Restaurantapp Resy wordt geïntegreerd in de app van Airbnb, zodat gebruikers daar meteen een tafel in een restaurant kunnen reserveren.  

Save a Train: online reisagent helpt spoorwegen bij digitale transformatie

Als staatsbedrijven hebben de spoorwegen in Europa lang de digitale dans weten te ontspringen. Maar nu dringt ook in deze conservatieve sector het besef door dat de klant het voor het zeggen heeft. Start-up Save a Train speelt daarop in, vertelt René de Groot, directeur Europa. 

Booking test optimale sterrenclassificatie

Booking.com heeft geëxperimenteerd met de sterrenclassificatie van een hotel om te zien welke optie de voorkeur heeft van klanten. Dit meldt de website MoneySavingExpert.com. Daarbij werden verschillende prijzen gerekend voor dezelfde kamer en reisdata.

‘Nederlandse attracties richten zich op buitenlandse bezoekers’

Dit jaar zullen de bezoekersaantallen van attractieparken en dierentuinen met 3 procent stijgen. In 2018 wordt een toename verwacht van 2,5 procent. Om de groei te waarborgen zullen attracties met name Duitse en Belgische toeristen proberen te interesseren voor een bezoek. Dit stelt ABN AMRO.

Chatbots: een must of een potentiële valkuil?

Geen enkele CMO kan op een marketinggerelateerde conferentie nog zonder een aantal slides over de chatbot van zijn of haar eigen organisatie. Na de multi- of omnichannelstrategie en customer journeys is het nu de beurt aan chatbots. Logisch ook. Het is de toekomst, het is innovatief en het laat zien hoe progressief een organisatie is. Toch?

OpenTable komt naar Amsterdam

OpenTable gaat van start in Amsterdam. Het reserveringsplatform voor restaurants gaat daarmee de concurrentie aan met Iens (Couverts en SeatMe).

Travel audience benut Amadeus-data voor effectieve campagnes

Travel audience is een online advertentieplatform dat zich specifiek richt op de reisbranche. Volgens Tiago Relvão is het effectief inkopen van advertentieruimte een kwestie van grote hoeveelheden data combineren met machine-learning.

Samenwerking Alibaba en Marriott

Alibaba en Marriott hebben een joint-venture opgericht waarmee de hotelketen Chinese reizigers hoopt te bereiken. De twee partijen gaan gezamenlijk de Marriott-winkel op Fliggy, het vroegere Alitrip, managen. Daarnaast worden de loyaliteitsprogramma’s gelinkt.

‘Amsterdam is duurste Airbnb-stad’

Vier op de tien Nederlanders die hun woning verhuren via Airbnb doen dat meer dan 60 dagen per jaar, terwijl dat vaak niet is toegestaan. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van De Tijd, de Süddeutsche Zeitung, Le Monde en Trouw.

Ryanair introduceert voice search

Ryanair heeft een zogeheten skill ontwikkeld voor Amazon Alexa. Reizigers kunnen via de spraakassistent zoeken naar vluchten en hotels en hun vluchtstatus checken.

Phocuswright: digitalisering reisbranche staat op omslagpunt

Er zijn grote veranderingen op til voor airlines, hotels en andere spelers in de reisbranche. Nieuwe technologieën en veranderende doelgroepen maken dat de digitalisering van travel in een stroomversnelling raakt. Phocuswright kijkt in 2017 Phocus Forward: The Year Ahead in Digital Travel naar de trends en ontwikkelingen die op stapel staan.