Blog

Real-time pricing nu ook voor de vrijetijdsmarkt

Convious, een cloudoplossing voor de vrijetijdsindustrie, heeft naar eigen zeggen de eerste real-time ticketprijsoplossing op basis van kunstmatige intelligentie (AI) ontwikkeld.

Van ‘product branding’ naar ‘social branding’ – hoe doe je dat?

Hoe word je als bedrijf of merk geliefd, krijg je trouwe klanten en word je als menselijk gezien? Corné Dijkmans (Breda University of Applied Sciences) en Diederick Janssens (merkstrateeg en business coach) namen tijdens het Travel Congress voorafgaand aan de Vakantiebeurs in een half uur de ‘basics’ door over hoe je de principes van ‘social branding’ kunt toepassen.

Reisverzekering Vigi kijkt naar locatie smartphone

On demand-verzekeraar Vigi lanceert naar eigen zeggen de eerste op locatie gebaseerde reisverzekering van Nederland. De verzekering wordt automatisch, via de mobiele telefoon, geactiveerd als je de grens over gaat.

Expedia scoort op mobiel. Jij ook?

Als je op de competitieve markt van tegenwoordig concurrentievoordeel wilt behalen, is het essentieel dat je een goede mobiele website hebt. Wil je de mobiele gebruikerservaring verbeteren? Deze drie vragen zou je jezelf dan zou moeten stellen.

Een customer journey project kent geen einde, alleen een begin

Al sinds enkele jaren staat customer experience hoog op de agenda bij veel bedrijven zowel in B2C als in B2B. Uit eerder onderzoek blijkt ook nog eens dat de marketeer hierbij een spilfunctie kan innemen. In 2014 voorspelde de Economist dat over vijf jaar 75 procent van marketeers verantwoordelijk zou zijn voor totale klantbeleving. Of we al zover zijn is nog even afwachten.

Uitrol wifi KLM loopt vertraging op

Het inbouwen van wifi aan boord van de toestellen van KLM loopt flinke vertraging op. Dat meldt Upinthesky. Dit jaar zou de techniek gefaseerd over de 777- en A330-vloot worden uitgerold. De teller is echter bij één toestel blijven steken.

Trends in travel 2019: citizenM en dé VakantieDiscounter (3)

Wat gaat 2019 de reisbranche brengen? We vroegen acht Nederlandse spelers welke drie trends en ontwikkelingen het komende jaar gaan domineren. In deze aflevering: citizenM en dé VakantieDiscounter over de Digital Single Market, kritische consument en het belang van data.

Google Travel Monitor: minder last-minutes, Londen blijft populair

Nederlanders zochten in 2018 veel minder dan in voorgaande jaren naar last-minute vakanties in de zomer. Het mooie weer in Nederland leidde wel tot pieken in de zoekopdrachten naar strand, zee en zonnebrand. Dit blijkt uit Google’s nieuwste Travel Monitor, waarin het online zoekgedrag van Nederlanders is geanalyseerd op het gebied van reizen en vakanties.

Wat doet Air France-KLM met blockchain?

Dat Air France-KLM zeer geïnteresseerd is in de mogelijkheden van blockchain, blijkt wel uit het feit dat Iris Taguet de functie Hoofd Blockchainprogramma bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep bekleedt. “We zijn in 2016 begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden. Dat heeft ertoe geleid dat we in mei van dit jaar het blockchainprogramma hebben gelanceerd.”

Booking.com biedt ook online treinkaartjes aan

Vliegreizigers die via Booking.com een accommodatie in Amsterdam hebben geboekt krijgen op proef de optie om online een NS-treinkaartje Schiphol Airport – Amsterdam Centraal te boeken. Met deze nieuwe dienst kan de toerist die Amsterdam bezoekt de drukte vermijden bij de balies en kaartautomaten op station Schiphol Airport.

Neckermann breidt aanbod fors uit met behulp van Expedia

Thomas Cook heeft de samenwerking met Expedia nu ook in Nederland officieel uitgerold. Klanten van Neckermann krijgen op de site toegang tot 120.000 accommodaties die zij – al dan niet met vlucht – kunnen boeken.

Ryanair verkoopt geen pakketreizen meer

Ryanair stopt met Ryanair Holidays, de pakketreizentak van de low-cost carrier. Hiermee lijkt de ambitie om de ‘Amazon van travel’ te worden op losse schroeven te staan.

Bereikbaarheid reisbedrijven op Facebook zwak

Hoe reageren bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality als je een concrete vraag stelt op Facebook? Of een comment zet bij een post van het bedrijf? Voor het derde jaar op rij is dit onderzocht, met dank aan 27 studenten van de minor eTravel van Breda University of Applied Sciences (NHTV).

Winnaar Beste Reisidee 2019 is bekend

De winnaar van Het Beste Reisidee 2019 is bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht. De jury, bestaande uit Steven van der Heijden, Louis Frankenhuis en Jolanda Degen zagen de meeste potentie in FlyGRN.

Here.com brengt internationale ‘taxi-app’ uit

Kaartenmaker Here brengt onder de naam SoMo een app uit die de concurrentie met Uber moet aangaan. Honderden vervoersbedrijven doen meer om de reiziger zelf te laten kiezen hoe en met wie hij op zijn bestemming komt.

NS test in- en uitchecken met bankpas

De NS gaat tot de zomer een proef houden waarbij een kleine groep reizigers niet met zijn OV Chipkaart maar met zijn bankpas kan in- en uitchecken.

Softbank lonkt naar GetYourGuide

Het Japanse investeringshuis Softbank zou op het punt staan honderd miljoen dollar te investeren in GetYourGuide.

Misvattingen en reizen: wat bracht 2018?

Volgens essayist Nicholas Taleb is het de mens eigen om verklaringen uit te dokteren om zelfs uitzonderlijke gebeurtenissen “begrijpelijk en voorspelbaar” te maken. Dit wordt de ‘hindsight bias’ genoemd of, minder prozaïsch, het dat-wist-ik-allang-effect.

Trends in travel 2019: KLM en Vliegtickets.nl (4)

Met welke trends en ontwikkelingen gaat de Nederlandse reisbranche aan de slag in 2019? In dit vierde en laatste deel: KLM en Vliegtickets.nl over artificial intelligence, klimaatverandering en de kritische consument.

Trends in travel 2019: Neckermann Reizen en Meetings.com (2)

Het nieuwe jaar staat op de stoep. Waarmee gaan de belangrijkste Nederlandse reisspelers zich bezig houden? In het tweede deel van de serie: Neckermann Reizen en Meetings.com over Instagrammable hotels, ontbundelde pakketreizen, de API-economie en de digitalisering van de meetings & events-branche.

Trends in travel 2019: Google en Bohemian Birds (1)

Welke drie trends en ontwikkelingen gaan in 2019 de agenda van de reisbranche bepalen? Deze vraag stelden we aan acht Nederlandse spelers. In deze eerste aflevering van de serie: Google en Bohemian Birds over het belang van een mobiele strategie, personalisatie, startup accelerators en duurzame incentives. 

Tech in travel 2019: enabler van echt menselijk contact

Voortdurend ontstaan er buiten travel nieuwe trends en ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de manier waarop we in de toekomst reizen, hoe we systemen en processen met elkaar verbinden en van mens tot mens kunnen blijven communiceren. Bij technologie wordt vaak gedacht aan cijfertjes, de welbekende eentjes en nullen. Als je op stocksites beelden zoekt van technologie, zie je voornamelijk abstracte beelden. Vrijwel nergens komt de mens terug.

Uber start busdienst in Caïro

Uber is een minibusdienst begonnen in Caïro onder de naam Uber Bus. Daarbij worden passagiers die dezelfde bestemming hebben bij elkaar gebracht.

Zakenreizigers boeken minder vaak direct

Het komt minder vaak voor dat zakenreizigers hun vlucht en hotel rechtstreeks bij leveranciers boeken. Het aantal directe boekingen bij luchtvaartmaatschappijen daalde van 79 procent in 2017 naar 68 procent dit jaar. Bij hotels is dat een daling van 83 procent naar 70 procent.

Google gaat in treinen

Google heeft de technische partij achter het Indiase platform ‘Where’s my train’ gekocht. Met de overname is een bedrag van 30 tot 40 miljoen dollar gemoeid. Dit meldt de India Times.

Travelport verkocht aan private investeerders

Travelport is verkocht aan de private investeerders Siris en Evergreen. Met de overname is een bedrag van 4,4 miljard dollar gemoeid. Siris en Evergreen kopen alle aandelen van Travelport op voor 15,75 dollar per stuk. Dit betekent dat Travelport niet langer beursgenoteerd zal zijn.

Hoe concurreert Secret Escapes met grote namen?

De miljarden die partijen als Expedia en Booking aan marketing uitgeven roepen de vraag op hoe je als kleiner merk in dit geweld mee kunt doen. Louise Nolder, Global Brand Development Manager bij Secret Escapes beantwoordde op deze vraag tijdens het Eye for Travel-evenement in Amsterdam. Dat leverde een interessant kijkje in de keuken van de nieuwe eigenaar van TravelBird op.