Blog

Bidroom haalt 15 miljoen euro op

Bidroom uit Amsterdam heeft een investering opgehaald van 15 miljoen euro. Het geld zal worden gebruikt om versneld internationaal te groeien. De nieuwe aandeelhouders zijn vooral zogenoemde family offices,investeringsgroepen of vermogensbeheerders van een of meerdere families. 

Samenwerken in de reisbranche: wie durft?

Gebrek aan samenwerking in de reisketen zorgt ervoor dat reizigers een ‘schizofreen’ totaalproduct ontvangen, zegt Maarten Kappert, digitaal strateeg Travel & Hospitality bij Mirabeau. Op Emerce eDay 2018 leidde hij een privésessie met twintig leaders uit de reisbranche. Dit zijn zijn bevindingen. 

Geen mooie badkamer? Grote kans op een negatieve recensie

TrustYou heeft onderzocht welke categorieën positieve en negatieve hotelrecensies in de hand werken. Positieve beoordelingen gaan met name over vriendelijke medewerkers, het management en de service. Negatieve beoordelingen gaan over het onderhoud van de kamer, de badkamer en de kamer.

Ouderen willen best betalen voor wifi aan boord

Waarvoor zijn reizigers bereid te betalen nadat ze een vliegticket hebben geboekt? Die vraag stelde dé Vakantiediscounter aan meer dan 1500 consumenten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat jongeren gratis wifi verwachten aan boord.

Hotelbeds koopt HolidayTaxis

Beddenbank Hotelbeds heeft transferbedrijf HolidayTaxis overgenomen voor een onbekend bedrag. HolidayTaxis wordt als apart merk gehandhaafd.

TripAdvisor van start als sociaal platform, KLM doet mee

TripAdvisor is vandaag officieel opnieuw gelanceerd als social medium. Reizigers die een trip plannen kunnen dat doen met behulp van de aanbevelingen van vrienden, familie, experts en bedrijven die ze volgen. KLM is een van die bedrijven met een profiel op de vernieuwde site.

Rijncruise doet het niet meer voor 60-plusser

Zestigplussers gaan niet altijd met de bus op vakantie en lopen ook niet warm voor een Rijnreisje. Ze missen informatie in het online reisaanbod die bij hun behoeften past. Dit blijkt uit onderzoek van Via Ella, een nieuw reisplatform dat zich richt op reizigers vanaf ongeveer 60 jaar.

Samenwerking Foursquare en TripAdvisor

Foursquare is een partnerschap aangegaan met TripAdvisor. De locatiedata van Foursquare worden door TripAdvisor gebruikt om realtime, relevante informatie te tonen aan reizigers.

TravelBird nu echt failliet

TravelBird, dat op 31 oktober jl. surseance van betaling aanvroeg, is failliet verklaard. Volgens curator Jan Padberg van HVG Law is dit nodig om een doorstart in afgeslankte vorm mogelijk te maken.v

Otravo benoemt commercieel directeur

Otravo heeft José Gabriel Salvadó benoemd tot CCO voor Air Northern Europe. Hiermee is het managementteam van de reisgroep weer compleet.

Techbranche vlast op personeel Travelbird

Met een faillissement van Travelbird kunnen de ruim 250 travelspecialisten die daar werken op zoek naar een nieuwe betrekking. De lokale techsector staat klaar.

TravelBird vraagt surseance van betaling aan

TravelBird heeft de bodem van de kas bereikt en geen nieuwe investeerders kunnen aantrekken. Daardoor heeft de reisorganisatie de verkoop van online reisaanbiedingen stop moeten zetten en uitstel van betaling aan moeten vragen, zo heeft TravelBird laten weten.

Nieuwe mediacampagne VakantieXperts benadrukt maatwerk

VakantieXperts is een campagne gestart waarin de nadruk wordt gelegd op de mogelijkheid maatwerkreizen te boeken bij de reisbureauketen. Die boodschap wordt onder andere uitgedragen in twee uitgaven van eigen magazine Reiskompas, uitingen in lokale bioscopen en bushokjes rond VakantieXperts-winkels en redactionele samenwerkingen met publiekstitels als Libelle en ZIN.

René Nieuwmans naar Riksja Travel

René Nieuwmans gaat aan de slag bij Riksja Travel. Hij wordt commercieel eindverantwoordelijk voor de internationale groei van Riksja Retail.

Transavia scoort met Gio-campagne

In de lijst met best scorende YouTube-advertenties van oktober heeft Transavia de vijfde plek behaald. Zij vroegen influencer Gio voor een video met als doel het aantal abonnees van het Transavia-kanaal te verhogen.

Wie heeft het Beste Reisidee 2019?

Heb jij het Beste Reisidee van 2019? ANVR, Emerce, de Vakantiebeurs en Impact Lab zijn op zoek naar innovatieve start-ups die zich bezighouden met een (of meer) van de pijlers van Travel Tomorrow: sustainability, technologie en customer experience.

KLM lanceert vier spraakgestuurde diensten op Google Home

De Google Home-speaker is vanaf vandaag te koop in Nederland en KLM speelt daar direct op in met vier diensten voor de slimme speaker, waarvan er twee helemaal nieuw zijn. De services moeten de reiziger helpen met het plannen en voorbereiden van zijn trip.

Nieuwe regels voor de reisbranche: richtlijn pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen

De oude regels met betrekking tot pakketreizen stammen uit de jaren ’90. In die tijd ging men naar het reisbureau om een vakantie te boeken. Er werd in brochures gebladerd en uiteindelijk koos men een vakantie. Tegenwoordig willen we graag onze reis zelf samenstellen en boeken we massaal online. De oude regels sluiten dan ook niet meer aan op de huidige manier van vakanties boeken. De nieuwe richtlijn bevat (ook deels oude) verplichtingen voor handelaren en rechten voor reizigers. Bovendien gelden de nieuwe regels niet alleen voor pakketreizen, maar ook voor ‘gekoppelde reisarrangementen’.

Black Friday: goedkoopste vliegtickets om 7 uur ’s ochtends

Black Friday is voor Skyscanner aanleiding om de data van vorig jaar er eens bij te pakken. Nu is het shoppingevenement nog niet echt ingeburgerd in Nederland, dus de resultaten uit het verleden geven in dit geval zeker geen garantie voor de toekomst. Toch is het aardig om te zien welke bestemmingen koopjesjagers op Black Friday zoeken en boeken.

Coworking hotels: hotelconcept voor millennials en ‘digital nomads’

Om in te spelen op de behoeften van millennials en ‘digital nomads’ worden er steeds meer coworking hotels geopend. Dit signaleert onderzoeksbureau Horwath HTL. Dit zijn hotels waar de faciliteiten zijn geïntegreerd met flexwerkplekken, zodat hotelgasten en locals samenkomen.

McKinsey: vier mythes over Chinese toeristen

China is nu al de grootste markt voor uitgaand toerisme geworden. Reisorganisaties, hotels en verkeersbureaus die de lucratieve Chinese toerist willen lokken, moeten oppassen dat ze niet in een aantal hardnekkige mythes trappen, waarschuwt McKinsey.

Doorstart voor TravelBird onder de vleugels van Secret Escapes

Secret Escapes is de nieuwe eigenaar van de failliete reisorganisatie TravelBird. Voor de 310 medewerkers van TravelBird levert dit nieuws niet zoveel op – de deal behelst de naam, website en middelen en vrijwel niet behoud van werkgelegenheid. Naar verluidt kunnen hooguit 25 medewerkers mee in de doorstart.

BlaBlaCar koopt Franse busmaatschappij

BlaBlaCar neemt de busdivisie Ouibus van de Franse spoorwegen over. Klanten kunnen dus voortaan kiezen of ze op lange afstanden willen carpoolen of de bus nemen. Het is niet bekend wat BlaBlaCar neertelt voor Ouibus.

Tiqets haalt 23 miljoen dollar op

Tiqets heeft een nieuwe investeringsronde opgehaald van 23 miljoen dollar. Deze ronde, onder leiding van HPE Growth Capital en bestaande aandeelhouders, komt bovenop de 17 miljoen dollar Series B die het bedrijf in mei 2017 heeft opgehaald. Met dit geld wil Tiqets zijn technologie verder door ontwikkelen en internationale groei versnellen.

Hackathon Travix: beter cross-sellen, stabieler platform en op budget zoeken

Travix heeft met ondersteuning van Travelport een hackathon georganiseerd. Developers hadden de keuze uit vier verschillende thema’s: de toepassing van AI, het verbeteren van de customer journey, het sterker maken van het platform en het opsporen van de kernoorzaak van productieproblemen.

D-reizen: vergelijken van deals

D-reizen heeft een nieuwe campagne gelanceerd waarin de nadruk wordt gelegd op het vergelijken van deals. Eerder werd de VakantieXperts-campagne gelanceerd waarin dat deel van de D-rt Groep wordt gepositioneerd als specialist in maatwerk.

Grenscontrole zonder mensen – privacy of gemak?

Afgelopen week werden twee initiatieven aangekondigd voor grenscontroles zonder menselijke interventie. De uitwerking verschilt nogal, maar beide roepen vraagtekens op. Hoeveel moet de reiziger opofferen voor een soepele ervaring?

TravelBird: waar ging het mis?

Te weinig vet op de botten en een slechte timing, dat lijken de voornaamste redenen waarom reisaanbieder TravelBird afgelopen maandag uitstel van betaling aan moest vragen. Bewindvoerder Jan Patberg moet nu besluiten of een faillissement aan de orde is.

Patiënt en passagier hebben meer gemeen dan je denkt

Bij het verbeteren van de klantbeleving hebben we de neiging om te kijken wat vergelijkbare bedrijven doen in binnen- en buitenland. Maar inzichten uit andere sectoren zijn vaak ook prima toepasbaar. Neem nu de gezondheidszorg en de luchtvaart.

Brussels South Charleroi Airport en Telenet willen luchthaven 3.0 creëren

Brussels South Charleroi Airport en Telenet Group gaan een strategisch samenwerkingsverband aan op het vlak van IoT (Internet of Things). Deze samenwerking, die over een periode van vijf jaar zal lopen, moet van de luchthaven van Brussel-Charleroi een heuse ‘digitale koepel’ maken.

Booking sluit strategische deal met Grab

Booking Holdings sluit een strategische distributieovereenkomst met Grab, de ‘Uber’ van Zuidoost-Azië. De reisspecialist investeert ook tweehonderd miljoen dollar in het taxi- en koeriersbedrijf als onderdeel van een nog lopende financieringsronde van drie miljard dollar.

TravelBird betaalt hotel niet – reizigers voor dichte deur

De Consumentenbond waarschuwt dat er ‘signalen’ zijn dat TravelBird een betalingsachterstand heeft. Verschillende reizigers hebben laten weten dat bij aankomst in hun hotel bleek, dat TravelBird het hotel niet heeft betaald.

ANWB-case: meer organisch zoekverkeer met nieuw campingplatform

Kamperend Nederland kan niet zonder de ANWB. Dat is al zo sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw toen de branchevereniging de cursus ‘leren om goed te kamperen’ aanbood. Inmiddels gebeurt de informatievoorziening vooral digitaal. Daar zijn grote verbeteringen doorgevoerd, vertelde e-commerce manager Wouter Stokkel tijdens EDAY.

Forse investering in GoEuro

GoEuro, het boekingsplatform voor treinen, bussen en vluchten in Europa, heeft 150 miljoen dollar opgehaald, waarmee het kapitaal is verdubbeld. De nieuwe investering wordt gebruikt om sneller te innoveren en naar nieuwe markten uit te breiden.