Blog

Vliegtuigpassagiers blij met selfservice technologie

Vliegtuigpassagiers maken steeds vaker gebruik van de selfservice paspoortcontrole op luchthavens. Volgens luchtvaart-IT-bedrijf SITA werd in 2018 van 44 procent van de passagiers geautomatiseerd de identiteit gecontroleerd, vergeleken met 21 procent in 2017. 

KLM iFly: persoonlijk en relevant communiceren met lezers

Om ook in contact te blijven met klanten tussen hun vliegreizen door, heeft KLM iFly opgericht, een online platform dat reizigers op relevante momenten in hun journey inspiratie biedt. Tien miljoen mensen wereldwijd (zowel klanten als niet-klanten) ontvangen een seintje wanneer er nieuwe content te vinden is op de website. Met subjectline testing en personalisatie wil KLM een zo groot mogelijk lezerspubliek aan zich binden.

FlyGRN: wel reizen, zo min mogelijk impact

De klimaatverandering en de impact die reizen daarop heeft, waren de aanleiding voor Jelle Bekirovic om van start te gaan met FlyGRN. Deze start-up gebruikt een deel van zijn commissie om de CO2-uitstoot van geboekte vluchten te compenseren. De consument betaalt hier dus niets extra’s voor. “Ik wil dat heel Nederland bewuster gaat reizen.”

Schiphol test boarden met gezichtsherkenning

Schiphol is samen met Cathay Pacific een proef gestart met boarden met behulp van gezichtsherkenning. Reizigers hoeven bij de gate geen paspoort of instapkaart meer te laten zien. Het scannen van hun gezicht is voldoende om door te mogen naar het vliegtuig.

GoEuro verandert naam in Omio

De zoek- en boekmachine voor bus- en treinreizen in Europa GoEuro verandert zijn naam in Omio omdat het zijn activiteiten prominenter buiten Europa wil uitslaan.

AirHelp zet artificial intelligence in om claims af te handelen

AirHelp, een bedrijf dat vertragings- en annuleringsclaims indient namens vliegtuigpassagiers, heeft twee nieuwe bots gelanceerd. AgA en Docky helpen met klantenservice en bepalen geautomatiseerd of claims in aanmerking komen voor compensatie.

Stena Line lanceert chatbot voor vragen en boeken

Ferrymaatschappij Stena Line heeft een chatbot ontwikkeld die 24/7 vragen van passagiers beantwoord en boekingen ondersteunt. De bot heeft Stina als naam gekregen en is te vinden bij de ‘Need help’-sectie van de Britse website van Stena Line en in de app.

Parkos gaat voor werelddekking

De Groningse start-up Parkos is een marktplaats voor parkeren op luchthavens. Het doel: werelddekking. Met een team van 21 medewerkers (and counting) worden inmiddels acht landen bediend, vertelt medeoprichter Arne Bos.  

Battle pocketvertalers: Travis Touch vs. Pocketalk

Op vakantie in Italië is het prima om een beetje met Google Translate op je smartphone te stuntelen. Tijdens een zakelijk overleg met een Chinese fabrikant wil je iets betrouwbaarders gebruiken. Biedt een pocket-vertaler soelaas? Twee op Android gebaseerde click-and-talk-kastjes doen hun best onze gesprekken te ontcijferen.

Traveldeal: beleving en personalisatie maken het verschil

Reisdealsite Traveldeal heeft net een paar ton funding opgehaald en investeert dat in de website, branding en retentie. CMO Mike de Block en de kersverse CEO Zoe Stones vertellen hoe Traveldeal zich wil onderscheiden van de concurrentie op de drukke reismarkt.

Airbnb biedt nu ook vergaderruimten aan

Airbnb wil het zakelijke aanbod uitbreiden. Naast accommodaties gaat het boekingsplatform onder andere ook teambuildinguitjes en vergaderruimten aanbieden. Dit is de reden dat de Deense start-up Gaest.com is gekocht voor een onbekend bedrag.

EASCY: de vijf trends die de auto-industrie bepalen

Mobiliteit in de toekomst bevat elektrisch rijden, autonoom rijden en meer verbinding tussen auto’s, systemen en bestuurders. Het rapport dat PwC opgesteld heeft over de toekomstige ontwikkelingen resulteerde in ‘eascy’, een nieuwe term die de toekomstige trends samenvat in één afkorting. Een afkorting die alle ontwikkelingen in de auto-industrie tot 2030 samenvat. Maar wat is ‘eascy’ eigenlijk en hoe vertaalt dit zich concreet naar mogelijke toepassingen voor de Nederlandse automobilist?

Hopper komt naar Europa; samenwerking met Lufthansa

De Lufthansa Group investeert miljoenen dollars in een samenwerking met Hopper, de Canadese app die vliegticket- en hotelprijzen voorspelt. De innovatietak van de Duitse luchtvaartgroep gaat samen met Hopper onderzoek doen naar artificial intelligence.

Onderzoek: hoe reageren reisbedrijven op Facebook?

Hoe reageren bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality inhoudelijk als je hen concreet een vraag stelt op Facebook, of een comment zet bij een post van het bedrijf? Is er een CTA, de human voice en personalisatie? Zijn de chatbots wel slim genoeg om zinnige antwoorden te geven? 

App Annie: Reisapps worden steeds meer gebruikt

In 2018 was er een flinke groei zichtbaar in het gebruik van mobiele reisapps. Volgens App Annie steeg het aantal sessies in twee jaar tijd met 50 procent. Met name mobiliteitstoepassingen, zoals het delen van fietsen en auto’s, waren veelgebruikt.

Polarsteps haalt drie miljoen euro op

Polarsteps heeft met een series A-ronde onder leiding van INKEF Capital 3 miljoen euro opgehaald. Dit geld zal vooral worden gebruikt voor het doorontwikkelen van het product en uitbreiding van het team.

Ryanair verkoopt geen pakketreizen meer

Ryanair stopt met Ryanair Holidays, de pakketreizentak van de low-cost carrier. Hiermee lijkt de ambitie om de ‘Amazon van travel’ te worden op losse schroeven te staan.

Citymarketingcampagne Eindhoven genomineerd voor prijs

De campagne Another City Trip van Eindhoven365 is een van de genomineerden voor een Influencer Marketing Award in de categorie travel en most creative. Op 26 maart a.s. vindt de prijsuitreiking in Londen plaats.

TUI vervangt reisgids door augmented reality

Reisorganisatie TUI test op Mallorca augmented reality. Met gebruik van een bril kunnen reizigers op individuele basis steden en interessante plaatsen verkennen tijdens hun verblijf. Zonder de aanwezigheid van een gids.

Snel vooruitdenken: TUI versnelt website door een nieuwe manier van werken

Nu consumenten niet alleen zoeken maar ook steeds meer kopen op hun smartphone, worden bedrijven die concurreren op prijs zich steeds bewuster van het belang van een website die snel laadt. Performanceprojecten vereisen echter structurele ondersteuning en vaak een andere houding ten opzichte van ontwikkeling. TUI Scandinavië wist dat een totaal nieuwe aanpak nodig was om deze groeimogelijkheden optimaal te benutten.

Onderzoek: benchmarks en reacties toeristische bedrijven op Instagram 

Slechts 44 procent van de reisbedrijven reageert op een concrete vraag op Instagram. Verder blijkt dat de inhoud van reactie vaak niet voldoet aan de eisen. Medium Instagram blijkt lastig commercieel en communicatief in te zetten voor de onderzochte toeristische bedrijven. In dit onderzoek een aantal benchmarks.

Engelse consumenten kunnen eerlijker een hotel boeken

Expedia, Booking.com, Agoda, Hotels.com, ebookers en trivago gaan de manier waarop ze hotels verkopen ingrijpend veranderen. De Britse Competition and Markets Authority (CMA) heeft dit bewerkstelligd.

Zo werken digital bedrijven in Nederland – deel 1: srprs.me

Srprs.me is als gek idee begonnen. “Wil jij voor mij een weekendje weg boeken?” vroeg de voormalig compagnon van Raymond Klompsma bij zijn vorige bedrijf. Zijn compagnon vertelde erbij dat hij geen informatie over bestemming en hotel wilde weten, want dat leek hem leuker. Raymond, ondernemer pur sang, zag hier gelijk een kans: verrassingsreizen.

Infographic: Booking.com blijft dominant in Nederland

De dominantie van Booking .com op de Nederlandse markt is ongewijzigd gebleven. Het gros van de Nederlandse hotelomzet wordt gerealiseerd door de boekingssite. Expedia staat op nummer twee, blijkt uit een overzicht van kanaalmanager SiteMinder.

BCD Travel: 27,1 miljard omzet

BCD Travel heeft in 2018 een omzet van 27,1 miljard dollar gerealiseerd, een stijging van 6 procent. Over winstcijfers doet de wereldwijde zakenreisagent geen mededelingen. Wel laat BCD Travel weten dat de groei mede komt doordat meer dan 40 procent van de EBITDA in technologie en infrastructuur is geïnvesteerd.

AI in de reisbranche: twee derde gelooft er heilig in

Artificial intelligence gaat volgens 65 procent van de reisprofessionals voor een revolutie in de reisbranche zorgen. Het grootste voordeel wordt uit operationele efficiency gehaald. Dit blijkt uit onderzoek van Eye for Travel.

Hoevenaar van Thomas Cook naar Travel Appeal

Erwin Hoevenaar is benoemd tot Director of SalesEurope bij Travel Appeal, een start-up die is gespecialiseerd in data science en artificial intelligence voor de reisbranche. Hoevenaar was hiervoor verantwoordelijk voor e-commerce bij Thomas Cook.

Inspelen op de reiziger van morgen

In alle aspecten van ons leven zien we deze verandering en de reiswereld is geen uitzondering. De S&P 500 wordt bestormd door nieuwe, jonge bedrijven, die oude bedrijven uit de lijst van meest succesvolle Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven duwen. Je bent als bedrijf dus sneller dan ooit tevoren irrelevant. De sleutel tot succes? Blijven dromen.

Groei OTA’s remt af in Europa

Online reisagenten in Europa hebben in 2018 bijna 50 miljard euro omgezet. De komende jaren wordt een bescheiden groei verwacht, zegt onderzoeksbureau Phocuswright.

Van ‘product branding’ naar ‘social branding’ – hoe doe je dat?

Hoe word je als bedrijf of merk geliefd, krijg je trouwe klanten en word je als menselijk gezien? Corné Dijkmans (Breda University of Applied Sciences) en Diederick Janssens (merkstrateeg en business coach) namen tijdens het Travel Congress voorafgaand aan de Vakantiebeurs in een half uur de ‘basics’ door over hoe je de principes van ‘social branding’ kunt toepassen.