Blog

BCD Travel: 27,1 miljard omzet

BCD Travel heeft in 2018 een omzet van 27,1 miljard dollar gerealiseerd, een stijging van 6 procent. Over winstcijfers doet de wereldwijde zakenreisagent geen mededelingen. Wel laat BCD Travel weten dat de groei mede komt doordat meer dan 40 procent van de EBITDA in technologie en infrastructuur is geïnvesteerd.

AI in de reisbranche: twee derde gelooft er heilig in

Artificial intelligence gaat volgens 65 procent van de reisprofessionals voor een revolutie in de reisbranche zorgen. Het grootste voordeel wordt uit operationele efficiency gehaald. Dit blijkt uit onderzoek van Eye for Travel.

Hoevenaar van Thomas Cook naar Travel Appeal

Erwin Hoevenaar is benoemd tot Director of SalesEurope bij Travel Appeal, een start-up die is gespecialiseerd in data science en artificial intelligence voor de reisbranche. Hoevenaar was hiervoor verantwoordelijk voor e-commerce bij Thomas Cook.

Inspelen op de reiziger van morgen

In alle aspecten van ons leven zien we deze verandering en de reiswereld is geen uitzondering. De S&P 500 wordt bestormd door nieuwe, jonge bedrijven, die oude bedrijven uit de lijst van meest succesvolle Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven duwen. Je bent als bedrijf dus sneller dan ooit tevoren irrelevant. De sleutel tot succes? Blijven dromen.

Groei OTA’s remt af in Europa

Online reisagenten in Europa hebben in 2018 bijna 50 miljard euro omgezet. De komende jaren wordt een bescheiden groei verwacht, zegt onderzoeksbureau Phocuswright.

Van ‘product branding’ naar ‘social branding’ – hoe doe je dat?

Hoe word je als bedrijf of merk geliefd, krijg je trouwe klanten en word je als menselijk gezien? Corné Dijkmans (Breda University of Applied Sciences) en Diederick Janssens (merkstrateeg en business coach) namen tijdens het Travel Congress voorafgaand aan de Vakantiebeurs in een half uur de ‘basics’ door over hoe je de principes van ‘social branding’ kunt toepassen.

Reisverzekering Vigi kijkt naar locatie smartphone

On demand-verzekeraar Vigi lanceert naar eigen zeggen de eerste op locatie gebaseerde reisverzekering van Nederland. De verzekering wordt automatisch, via de mobiele telefoon, geactiveerd als je de grens over gaat.

Expedia scoort op mobiel. Jij ook?

Als je op de competitieve markt van tegenwoordig concurrentievoordeel wilt behalen, is het essentieel dat je een goede mobiele website hebt. Wil je de mobiele gebruikerservaring verbeteren? Deze drie vragen zou je jezelf dan zou moeten stellen.

Een customer journey project kent geen einde, alleen een begin

Al sinds enkele jaren staat customer experience hoog op de agenda bij veel bedrijven zowel in B2C als in B2B. Uit eerder onderzoek blijkt ook nog eens dat de marketeer hierbij een spilfunctie kan innemen. In 2014 voorspelde de Economist dat over vijf jaar 75 procent van marketeers verantwoordelijk zou zijn voor totale klantbeleving. Of we al zover zijn is nog even afwachten.

Uitrol wifi KLM loopt vertraging op

Het inbouwen van wifi aan boord van de toestellen van KLM loopt flinke vertraging op. Dat meldt Upinthesky. Dit jaar zou de techniek gefaseerd over de 777- en A330-vloot worden uitgerold. De teller is echter bij één toestel blijven steken.

Trends in travel 2019: citizenM en dé VakantieDiscounter (3)

Wat gaat 2019 de reisbranche brengen? We vroegen acht Nederlandse spelers welke drie trends en ontwikkelingen het komende jaar gaan domineren. In deze aflevering: citizenM en dé VakantieDiscounter over de Digital Single Market, kritische consument en het belang van data.

Google Travel Monitor: minder last-minutes, Londen blijft populair

Nederlanders zochten in 2018 veel minder dan in voorgaande jaren naar last-minute vakanties in de zomer. Het mooie weer in Nederland leidde wel tot pieken in de zoekopdrachten naar strand, zee en zonnebrand. Dit blijkt uit Google’s nieuwste Travel Monitor, waarin het online zoekgedrag van Nederlanders is geanalyseerd op het gebied van reizen en vakanties.

Airbnb biedt nu ook vergaderruimten aan

Airbnb wil het zakelijke aanbod uitbreiden. Naast accommodaties gaat het boekingsplatform onder andere ook teambuildinguitjes en vergaderruimten aanbieden. Dit is de reden dat de Deense start-up Gaest.com is gekocht voor een onbekend bedrag.

EASCY: de vijf trends die de auto-industrie bepalen

Mobiliteit in de toekomst bevat elektrisch rijden, autonoom rijden en meer verbinding tussen auto’s, systemen en bestuurders. Het rapport dat PwC opgesteld heeft over de toekomstige ontwikkelingen resulteerde in ‘eascy’, een nieuwe term die de toekomstige trends samenvat in één afkorting. Een afkorting die alle ontwikkelingen in de auto-industrie tot 2030 samenvat. Maar wat is ‘eascy’ eigenlijk en hoe vertaalt dit zich concreet naar mogelijke toepassingen voor de Nederlandse automobilist?

Hopper komt naar Europa; samenwerking met Lufthansa

De Lufthansa Group investeert miljoenen dollars in een samenwerking met Hopper, de Canadese app die vliegticket- en hotelprijzen voorspelt. De innovatietak van de Duitse luchtvaartgroep gaat samen met Hopper onderzoek doen naar artificial intelligence.

Onderzoek: hoe reageren reisbedrijven op Facebook?

Hoe reageren bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality inhoudelijk als je hen concreet een vraag stelt op Facebook, of een comment zet bij een post van het bedrijf? Is er een CTA, de human voice en personalisatie? Zijn de chatbots wel slim genoeg om zinnige antwoorden te geven? 

App Annie: Reisapps worden steeds meer gebruikt

In 2018 was er een flinke groei zichtbaar in het gebruik van mobiele reisapps. Volgens App Annie steeg het aantal sessies in twee jaar tijd met 50 procent. Met name mobiliteitstoepassingen, zoals het delen van fietsen en auto’s, waren veelgebruikt.

Polarsteps haalt drie miljoen euro op

Polarsteps heeft met een series A-ronde onder leiding van INKEF Capital 3 miljoen euro opgehaald. Dit geld zal vooral worden gebruikt voor het doorontwikkelen van het product en uitbreiding van het team.

Ryanair verkoopt geen pakketreizen meer

Ryanair stopt met Ryanair Holidays, de pakketreizentak van de low-cost carrier. Hiermee lijkt de ambitie om de ‘Amazon van travel’ te worden op losse schroeven te staan.

Bereikbaarheid reisbedrijven op Facebook zwak

Hoe reageren bedrijven uit toerisme, leisure en hospitality als je een concrete vraag stelt op Facebook? Of een comment zet bij een post van het bedrijf? Voor het derde jaar op rij is dit onderzocht, met dank aan 27 studenten van de minor eTravel van Breda University of Applied Sciences (NHTV).

Winnaar Beste Reisidee 2019 is bekend

De winnaar van Het Beste Reisidee 2019 is bekendgemaakt op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht. De jury, bestaande uit Steven van der Heijden, Louis Frankenhuis en Jolanda Degen zagen de meeste potentie in FlyGRN.

Here.com brengt internationale ‘taxi-app’ uit

Kaartenmaker Here brengt onder de naam SoMo een app uit die de concurrentie met Uber moet aangaan. Honderden vervoersbedrijven doen meer om de reiziger zelf te laten kiezen hoe en met wie hij op zijn bestemming komt.

NS test in- en uitchecken met bankpas

De NS gaat tot de zomer een proef houden waarbij een kleine groep reizigers niet met zijn OV Chipkaart maar met zijn bankpas kan in- en uitchecken.

Softbank lonkt naar GetYourGuide

Het Japanse investeringshuis Softbank zou op het punt staan honderd miljoen dollar te investeren in GetYourGuide.

Misvattingen en reizen: wat bracht 2018?

Volgens essayist Nicholas Taleb is het de mens eigen om verklaringen uit te dokteren om zelfs uitzonderlijke gebeurtenissen “begrijpelijk en voorspelbaar” te maken. Dit wordt de ‘hindsight bias’ genoemd of, minder prozaïsch, het dat-wist-ik-allang-effect.

Trends in travel 2019: KLM en Vliegtickets.nl (4)

Met welke trends en ontwikkelingen gaat de Nederlandse reisbranche aan de slag in 2019? In dit vierde en laatste deel: KLM en Vliegtickets.nl over artificial intelligence, klimaatverandering en de kritische consument.

Trends in travel 2019: Neckermann Reizen en Meetings.com (2)

Het nieuwe jaar staat op de stoep. Waarmee gaan de belangrijkste Nederlandse reisspelers zich bezig houden? In het tweede deel van de serie: Neckermann Reizen en Meetings.com over Instagrammable hotels, ontbundelde pakketreizen, de API-economie en de digitalisering van de meetings & events-branche.

Trends in travel 2019: Google en Bohemian Birds (1)

Welke drie trends en ontwikkelingen gaan in 2019 de agenda van de reisbranche bepalen? Deze vraag stelden we aan acht Nederlandse spelers. In deze eerste aflevering van de serie: Google en Bohemian Birds over het belang van een mobiele strategie, personalisatie, startup accelerators en duurzame incentives. 

Tech in travel 2019: enabler van echt menselijk contact

Voortdurend ontstaan er buiten travel nieuwe trends en ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de manier waarop we in de toekomst reizen, hoe we systemen en processen met elkaar verbinden en van mens tot mens kunnen blijven communiceren. Bij technologie wordt vaak gedacht aan cijfertjes, de welbekende eentjes en nullen. Als je op stocksites beelden zoekt van technologie, zie je voornamelijk abstracte beelden. Vrijwel nergens komt de mens terug.