Blog

Wat doet Air France-KLM met blockchain?

Dat Air France-KLM zeer geïnteresseerd is in de mogelijkheden van blockchain, blijkt wel uit het feit dat Iris Taguet de functie Hoofd Blockchainprogramma bij de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep bekleedt. “We zijn in 2016 begonnen met het onderzoeken van de mogelijkheden. Dat heeft ertoe geleid dat we in mei van dit jaar het blockchainprogramma hebben gelanceerd.”

Booking.com biedt ook online treinkaartjes aan

Vliegreizigers die via Booking.com een accommodatie in Amsterdam hebben geboekt krijgen op proef de optie om online een NS-treinkaartje Schiphol Airport – Amsterdam Centraal te boeken. Met deze nieuwe dienst kan de toerist die Amsterdam bezoekt de drukte vermijden bij de balies en kaartautomaten op station Schiphol Airport.

Neckermann breidt aanbod fors uit met behulp van Expedia

Thomas Cook heeft de samenwerking met Expedia nu ook in Nederland officieel uitgerold. Klanten van Neckermann krijgen op de site toegang tot 120.000 accommodaties die zij – al dan niet met vlucht – kunnen boeken.

Nieuwe regels reisbranche (2): verplichtingen voor handelaren en wijziging van pakketreisovereenkomst

De oude regels met betrekking tot pakketreizen stammen uit de jaren ’90. In die tijd ging men naar het reisbureau om een vakantie te boeken. Er werd in brochures gebladerd en uiteindelijk koos men een vakantie. Tegenwoordig willen we graag onze reis zelf samenstellen en boeken we massaal online. De oude regels sluiten dan ook niet meer aan op de huidige manier van vakanties boeken.

Rituals neemt Schiphol over voor campagne

Rituals is een campagne gestart waarbij bezoekers van Schiphol (zowel voor als na de paspoortcontrole) op de producten van het merk worden gewezen. Hiervoor worden digitale en fysieke hulpmiddelen ingezet, zoals pop-up stores, cadeaukaarten en digitale advertenties. De actieperiode is van 1 november tot en met 31 december.

FB Messenger prominent in klantcontact NS International

“Als je een alternatief voor luchtvaart en auto willen voor reizen in Europa dan moet je ook het bijbehorende serviceniveau kunnen bieden”, aldus e-commercemanager Jos Blok van NS International. Onlangs begon de invoering van Facebook Messenger voor webcare.

Otravo richt zich op top-3 positie

Otravo heeft de afgelopen twee jaar na de komst van een nieuwe investeerder een flink aantal overnames gedaan in Europa. Het portfolio telt inmiddels tien namen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen metamerken en local heroes. “Daarmee willen we op elke markt in de top-3 staan,” zegt CEO Joost Schuring.

Bidroom haalt 15 miljoen euro op

Bidroom uit Amsterdam heeft een investering opgehaald van 15 miljoen euro. Het geld zal worden gebruikt om versneld internationaal te groeien. De nieuwe aandeelhouders zijn vooral zogenoemde family offices,investeringsgroepen of vermogensbeheerders van een of meerdere families. 

Samenwerken in de reisbranche: wie durft?

Gebrek aan samenwerking in de reisketen zorgt ervoor dat reizigers een ‘schizofreen’ totaalproduct ontvangen, zegt Maarten Kappert, digitaal strateeg Travel & Hospitality bij Mirabeau. Op Emerce eDay 2018 leidde hij een privésessie met twintig leaders uit de reisbranche. Dit zijn zijn bevindingen. 

Geen mooie badkamer? Grote kans op een negatieve recensie

TrustYou heeft onderzocht welke categorieën positieve en negatieve hotelrecensies in de hand werken. Positieve beoordelingen gaan met name over vriendelijke medewerkers, het management en de service. Negatieve beoordelingen gaan over het onderhoud van de kamer, de badkamer en de kamer.

Ouderen willen best betalen voor wifi aan boord

Waarvoor zijn reizigers bereid te betalen nadat ze een vliegticket hebben geboekt? Die vraag stelde dé Vakantiediscounter aan meer dan 1500 consumenten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat jongeren gratis wifi verwachten aan boord.

Hotelbeds koopt HolidayTaxis

Beddenbank Hotelbeds heeft transferbedrijf HolidayTaxis overgenomen voor een onbekend bedrag. HolidayTaxis wordt als apart merk gehandhaafd.

Uber start busdienst in Caïro

Uber is een minibusdienst begonnen in Caïro onder de naam Uber Bus. Daarbij worden passagiers die dezelfde bestemming hebben bij elkaar gebracht.

Zakenreizigers boeken minder vaak direct

Het komt minder vaak voor dat zakenreizigers hun vlucht en hotel rechtstreeks bij leveranciers boeken. Het aantal directe boekingen bij luchtvaartmaatschappijen daalde van 79 procent in 2017 naar 68 procent dit jaar. Bij hotels is dat een daling van 83 procent naar 70 procent.

Google gaat in treinen

Google heeft de technische partij achter het Indiase platform ‘Where’s my train’ gekocht. Met de overname is een bedrag van 30 tot 40 miljoen dollar gemoeid. Dit meldt de India Times.

Travelport verkocht aan private investeerders

Travelport is verkocht aan de private investeerders Siris en Evergreen. Met de overname is een bedrag van 4,4 miljard dollar gemoeid. Siris en Evergreen kopen alle aandelen van Travelport op voor 15,75 dollar per stuk. Dit betekent dat Travelport niet langer beursgenoteerd zal zijn.

Hoe concurreert Secret Escapes met grote namen?

De miljarden die partijen als Expedia en Booking aan marketing uitgeven roepen de vraag op hoe je als kleiner merk in dit geweld mee kunt doen. Louise Nolder, Global Brand Development Manager bij Secret Escapes beantwoordde op deze vraag tijdens het Eye for Travel-evenement in Amsterdam. Dat leverde een interessant kijkje in de keuken van de nieuwe eigenaar van TravelBird op.

KLM: op weg naar een-op-een aanbiedingen

KLM zet digitale toepassingen in om klanten zo persoonlijk mogelijk te bedienen. Dit leidt niet alleen tot een hogere NPS-score maar ook tot meer conversie, vertelt vicepresident Digital Marketing en E-Sales Wijnand de Groot tijdens Eye for Travel.

Booking.com schrapt 345 Berlijnse banen

Reissite Booking.com schrapt 345 van de 816 banen en voegt twee kantoren samen tot een. Tijdelijke contracten worden niet verlengd. Aan de maatregel gaan conflicten vooraf over arbeidsvoorwaarden.

GoEuro breidt uit met ferries

De zoek- en boekmachine voor reistickets GoEuro breidt zijn portfolio uit met ferries. In eerste instantie gaat het om een proef met veerboten van en naar Italië.

Nieuwe regels voor de reisbranche: richtlijn pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen

De oude regels met betrekking tot pakketreizen stammen uit de jaren ’90. In die tijd ging men naar het reisbureau om een vakantie te boeken. Er werd in brochures gebladerd en uiteindelijk koos men een vakantie. Tegenwoordig willen we graag onze reis zelf samenstellen en boeken we massaal online. De oude regels sluiten dan ook niet meer aan op de huidige manier van vakanties boeken. De nieuwe richtlijn bevat (ook deels oude) verplichtingen voor handelaren en rechten voor reizigers. Bovendien gelden de nieuwe regels niet alleen voor pakketreizen, maar ook voor ‘gekoppelde reisarrangementen’.

Black Friday: goedkoopste vliegtickets om 7 uur ’s ochtends

Black Friday is voor Skyscanner aanleiding om de data van vorig jaar er eens bij te pakken. Nu is het shoppingevenement nog niet echt ingeburgerd in Nederland, dus de resultaten uit het verleden geven in dit geval zeker geen garantie voor de toekomst. Toch is het aardig om te zien welke bestemmingen koopjesjagers op Black Friday zoeken en boeken.

Coworking hotels: hotelconcept voor millennials en ‘digital nomads’

Om in te spelen op de behoeften van millennials en ‘digital nomads’ worden er steeds meer coworking hotels geopend. Dit signaleert onderzoeksbureau Horwath HTL. Dit zijn hotels waar de faciliteiten zijn geïntegreerd met flexwerkplekken, zodat hotelgasten en locals samenkomen.

McKinsey: vier mythes over Chinese toeristen

China is nu al de grootste markt voor uitgaand toerisme geworden. Reisorganisaties, hotels en verkeersbureaus die de lucratieve Chinese toerist willen lokken, moeten oppassen dat ze niet in een aantal hardnekkige mythes trappen, waarschuwt McKinsey.

Doorstart voor TravelBird onder de vleugels van Secret Escapes

Secret Escapes is de nieuwe eigenaar van de failliete reisorganisatie TravelBird. Voor de 310 medewerkers van TravelBird levert dit nieuws niet zoveel op – de deal behelst de naam, website en middelen en vrijwel niet behoud van werkgelegenheid. Naar verluidt kunnen hooguit 25 medewerkers mee in de doorstart.